اگر غذا وارد مسیر تنفسی شود چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش سیناپرس، مسیر عادی غذا از مری گذشته و به معده می رسد ولی در این مسیر، مجرای نای که مسئولیت عبور هوا را بر عهده دارد نیز قرار داشته و گاهی بر اثر اختلال در مکانیزم بلع یا محرک های دیگری همچون صحبت کردن، سرفه و … غذا وارد این مسیر شده و راه عبور هوا را مسدود کند.

البته گاهی نیز غذا به دلایل مختلفی همچون خشک بودن یا سفت بودن غذا و حتی بلعیدن لقمه بزرگ، در مسیر مری گیر کرده و فرد احساس خفگی می کند. شاید باور این موضوع برای شما دشوار باشد که عمل به ظاهر ساده بلعیدن غذا با مشارکت پنجاه عضله و اعصاب متعددی انجام می شود. در این فرایند، زبان، دندان ها و گلو حکم دروازه ورودی را داشته و غذا در این مرحله با ترکیب شدن با بزاق به حالت نرم تر درآمده و وارد گلو می شود.

در این حالت، زبان کوچک مسیر ورودی نای را مسدود و غذا را به سمت مری هدایت می کند. مشکل ورود غذا به مسیر تنفسی معمولا نتیجه بروز اختلال در این مرحله است و ورود هر ماده خارجی به این بخش با واکنش شدید بدن همراه است که معمولا به شکل سرفه ظاهر می شود.

این شرایط بر اساس میزان و اندازه مواد وارد شده به مسیر تنفسی، موجب بروز حالت خفگی در فرد شده و می تواند منجر به مرگ فرد شود.

در حالت خفیف، فرد قادر به صحبت نبوده و به سرفه می افتد. در حالت های شدید تر ممکن است روند تنفس متوقف شده، تلاش فرد برای نفس کشیدن منجر به دست و پا زدن وی شود و سپس صورت وی به رنگ کبود درآمده و این اتفاق در نهایت می تواند منجر به بیهوشی و مرگ شود.

در هنگام ورود غذا به مسیر تنفسی چه کنیم؟

نخستین واکنش دفاعی بدن در هنگام گیر کردن غذا در مری و نای، سرفه است. فرایند سرفه به گونه ای است که ریه سعی می کند با خروج هوای فشرده، غذا را از همان مسیری که وارد شده به خارج برگرداند. البته برخی راهکارها نیز برای کمک به فرد در حال خفگی می تواند مفید باشد.  ضربه زدن به پشت کسی که غذا در گلویش گیر کرده به ویژه در بخش  بین تیغه های شانه ، می تواند به  خارج شدن مواد غذایی گیر داده کمک کند. در صورت عدم موفقیت این عمل،  می توانید دستان خود را به دور شکم فرد گذاشته و  از زیر دنده ها به سمت بالا فشار دهید.

به گزارش سیناپرس، به این عملیات، به مانور هایملیش Heimlich   گفته می شود. این کار با افزایش فشار در قفسه سینه، غذا را به سمت خارج هدایت می کند. به خاطر داشته باشید به هیچ وجه به ویژه در مواجه با خردسالان، از فروبردن انگشتانتان به گلوی فرد برای کمک به خارج کردن مواد غذایی استفاده نکنید.
در این حالت توصیه می شود کودک را به پشت روی دستتتان خوابانده و چندبار به پشت وی ضربه بزنید ولی به هیچ عنوان شکم وی را فشار ندهید. 
در خاتمه توصیه می شود قبل از هر عملی، در شرایط اضطراری با اورژانس تماس گرفته یا به مراکز درمانی بروید و این اقدامات تنها راه های کمکی پیش از رسیدن نیروهای متخصص امداد و نجات هستند.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا