پروژه موش تراریخت برای ارزیابی واکسن کووید 19 رونمایی شد

دکتر محسن بصیری، استادیار ژنتیکی پژوهشگاه رویان در این مراسم گفت: موش یک حیوان آزمایشگاهی مناسب برای استفاده در تحقیقات پیش‌بالینی است که کمک می‌کند هزینه‌های تحقیقاتی بالینی کمتر شود و پیش از شروع آزمایش بالینی روی انسان، اطلاعات بهتری از محصولات درمانی را به دست بیاوریم.

دکتر بصیری افزود: در زمینه بیماری کووید 19، گیرنده‌های موسوم به ACE2 در بدن انسان وجود دارند، اما سلول‌های بدن موش، گیرنده‌های لازم برای وارد شدن ویروس را ندارند و همین موضوع، آنها را به این ویروس مقاوم می‌کند. بنابراین برای اینکه بتوانیم مدل مناسبی برای بررسی بیماری کووید 19 بسازیم، پروتئین ACE2 را به بدن موش منتقل کردیم.

استادیار ژنتیکی پژوهشگاه رویان تأکید کرد: موش تراریخت در حقیقت از انتقال ژن انسانی ACE2 به ژنوم موش ایجاد می‌شود. انتقال ژن ACE2 انسانی به موش آزمایشگاهی، این حیوان را نسبت به عفونت‌های ویروسی SARS-cov-2 و SARS-cov-1 مستعد کرده و می‌توان شرایط حاد بیماری کووید 19 را در مدل حیوانی شبیه‌سازی کرد.

دکتر بصیری خاطر نشان کرد: اگر موش تراریخت کوویا (COVIA) در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، می‌تواند به بیماری کووید مبتلا شود؛ بنابراین می‌توان از این حیوان برای ارزیابی واکسن‌هایی که برای پیشگیری از این عفونت بکار برده می‌شوند، استفاده کرد. همینطور برای ارزیابی روش‌ها و داروهایی که برای درمان شرایط حاد بیماری کووید 19 بکار برده می‌شوند، می‌توان از موش تراریخت hACE2 استفاده کرد.