بیمارستان نخستی سانان درپردیس راه‌اندازی می‌شود

سورنا ستاری روز یکشنبه در حاشیه رونمایی از سه پروژه پژوهشگاه رویان در جمع خبرنگاران افزود: یک بحث جدی جهاد دانشگاهی که از طریق پژوهشگاه رویان دنبال می شود، بیمارستان نخستی سانان است که با توجه به حجم کارآزمایی بالینی در رابطه با بحث حیوانات برای کشور اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بیمارستانی که در پردیس راه اندازی می شود، اهمیت بسیاری دارد و تنها بیمارستان این حوزه در منطقه است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: مجموعه پژوهشگاه رویان نقش مهمی در اکوسیستم سلول های بنیادی در کشور دارد.

ستاری گفت: پژوهشگاه رویان پیشرو در پژوهش های پایه و یادگار استاد آشتیانی است. این پژوهشگاه محققان برجسته ای دارد که توانستند بحث ژن درمانی را برای اولین بار در کشور دنبال کنند.

سعید کاظمی آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده‌ رویان و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد. از او در سال ۱۳۸۳  به عنوان چهره‌ ماندگار کشوری تقدیر شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بحث ژن درمانی آینده علم پزشکی است، همان طور که رویان یک زمان پیشرو سلول بنیادین بود، در حال حاضر در حوزه ژن درمانی هم می‌تواند اقدامات موثری انجام دهد.

ستاری خاطرنشان کرد: امید است ظرف یک سال آینده این پژوهشگاه بتواند تاییدیه بازار را در این حوزه دریافت کند. هر وقت به پژوهشگاه رویان می آیم، پروژه‌های جدید و موثری را می بینم که نشان از پویایی این مجموعه است.

وی گفت: پژوهشگاه رویان  در حال حاضر وارد این مرحله شده که شرکت‌های دانش بنیان خود را داشته باشد و از طریق این شرکت‌ها بتواند مبلغ قابل توجهی از پژوهش‌های پایه خود را تامین کند که این موضوع نقطه قوت برای آینده این مرکز است.

 این مراسم با سه موضوع گزارش نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری تومورهای مغزی بدخیم، رونمایی از موش تراریخت برای ارزیابی تولید واکسن کرونا و گزارش پیشرفت فرآورده ژن درمانی برای یک نوع سرطان خون با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جهوری و رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد.

نخستی‌سانان، نخستی‌ها یا پریمات ها یکی از راسته‌های پستانداران از فرورده جفت‌داران هستند. میمون‌های بزرگ دسته‌ای از نخستی‌سانان هستند که شامل شامپانزه‌ها، بونوبوها، گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا