دستگاهی برای حفاظت از ورزشکاران در برابر ضربه های مغزی

به گزارش سیناپرس به نقل از cnn، دانشمندان مدتی است به دنبال ابداع دستگاه ها یا روش هایی هستند که بتواند به کاهش این قبیل آسیب ها کمک کرده و مانع از بروز آنها یا به حداقل رساندن این ضربات شود.

محققان دستگاه جدیدی را تولید کرده اند که به کاهش ضربات و آسیب های مغزی هنگام وارد آمدن ضربات به سر کمک می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا چراغ سبز را به تولید انبوه این محصول نشان داده است. این دستگاه برای ورزشکاران 13 سال به بالا تأیید شده و حیت بازی فوتبال و به طورکلی، ورزش های پربرخورد مورد استفاده قرار گیرد.

این دستگاه C شکل به Q-Collar شناخته می شود و دور گردن قرار می گیرد به طوری که عروق خونی پشت گردن را محکم نگه داشته که باعث افزایش حجم خون در جمجمه می شود. این کار، حرکت مغز را در داخل جمجمه محدود می کند که محققان معتقدند این حرکت مغز، آسیب ضربه ای به مغز را به دنبال دارد.

به گزارش سیناپرس، آنها با مطالعه روی 300 شرکت کننده که از میان بازیکنان فوتبال دبیرستانی انتخاب شده بودند، تغییرات ساختار مغزی آنها را با افرادی که از این دستگاه استفاده می کردند، قبل و بعد از فصل بررسی کردند. پژوهشگران دریافتند که این تغییرات در 73 درصد ساختارهای عمقی مغز گروهی که از دستگاه استفاده نکرده بودند، مشاهده شد. این در حالی است که در 77 درصد افرادی که از دستگاه Q-Collar استفاده کرده بودند، هیچ تغییر قابل توجهی در ساختار عمقی مغز دیده نشد.

درواقع، استفاده از این دستگاه می تواند مانع وارد آمدن ضربات مکرر به مغز و ایجاد آسیب در بافت آن جلوگیری کند. البته شواهد بیانگر آن است که این دستگاه Q-Collar مانع از ضربه های مغزی یا آسیب جدی به مغز حین ورزش نمی شود و این دستگاه نباید جایکزین استفاده از تجهیزات حفاظتی در برخی فعالیت های ورزشی شود.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا