کتابی که جوانان اوتیسمی را به ورزش کردن تشویق می‌کند

اگرچه داشتن فعالیت بدنی برای همه افراد مهم است اما پژوهش‌ جدیدی نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ناتوانی رشد معمولا به اندازه همسالان خود که رشد عادی داشته‌اند، ورزش نمی‌کنند. پژوهشگران "دانشگاه میزوری"(University of Missouri) در بررسی جدید خود، کتاب‌های تصویری در مورد تناسب اندام ارائه داده‌اند که به جوانان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا بیشتر ورزش کنند و منبع ساده‌ای برای داشتن انگیزه تمرین در اختیار خانواده‌های کم‌درآمد قرار دهد.

"لورین بکرا"(Lorraine Becerra)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تاکنون پژوهش‌های بسیاری در جهت کمک کردن به افراد مبتلا به اوتیسم، بهبود عملکرد تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی آنها انجام شده‌اند اما باید به یاد داشته باشیم که فعالیت بدنی چقدر برای داشتن یک زندگی سالم، مهم است.

ورزش کردن، مزایای بی‌شماری از جمله پمپاژ خون، خواب بهتر و کاهش خطر چاقی را به همراه دارد. اگر ما بتوانیم کودکان مبتلا به اوتیسم را بیشتر از نظر جسمی مشغول کنیم، آنها احتمالا بیشتر می‌دوند و با همسالان خود بازی می‌کنند؛ بنابراین جنبه‌های دیگری از زندگی آنها وجود دارد که می‌توانیم آنها را بهبود ببخشیم.

بکرا برای این که روش‌های خلاقانه‌تری را در جهت تشویق کودکان مبتلا به اوتیسم به ورزش کردن ارائه دهد، کتاب‌های تصویری با موضوع تناسب اندام فراهم کرده است که تصاویری گام به گام از ورزش‌های گوناگون را در بر دارند. این کتاب‌های تصویری توانستند زمان فعالیت فیزیکی افراد مبتلا به اوتیسم را با موفقیت افزایش دهند.

از آنجا که بکرا پیشتر در مدارس کم‌درآمد با منابع مالی محدود کار کرده است، تلاش کرد تا روش‌های مقرون به صرفه‌ای را برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دهد.

وی افزود: این موضوع مهم است که به یاد داشته باشید برخی از مدارس ممکن است سالن ورزش و یا منابع متناسب با سن کودکان را نداشته باشند. نکته قابل توجه در مورد کتاب‌های تصویری این است که ورزش‌های ساده و جذابی را ارائه می‌دهند که در فضاهای گوناگونی مانند زمین بازی مدرسه، حیاط و یا حتی یک زمین خالی در پارک انجام می‌شوند.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری و سرگرمی، جوانان بیشتر زمان خود را به نشستن در مقابل تلویزیون، تبلت و ابزار الکترونیکی اختصاص می‌دهند. بکرا تمایل دارد که اهمیت فعالیت بدنی را به جوانان به ویژه جوانان مبتلا به اوتیسم یادآوری کند.

بکرا گفت: این عادت‌های مادام‌العمر، از جوانی آغاز می‌شوند. اختصاص دادن زمانی به دویدن و برنامه‌های منظم ورزشی، به جوانان کمک می‌کند تا این عادت‌ها را در بزرگسالی نیز حفظ کنند.

این پژوهش، در  "Journal of Applied Behavior Analysis" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا