تطبیق مرجان های دریایی با گرمایش زمین

دانشمندان فعال در مرکز علوم دریایی استرالیا، دانشگاه تگزاس و دانشگاه ایالتی اورگان در تحقیقاتی مشترک به نوعی جهش ژنتیکی در میان مرجان ها دست یافته اند که بر اساس آن، این موجودات در حال تطبیق دادن خود با ساختار گرم شدن کره زمین هستند و به همین دلیل نیز می توانند در مقابل این تغییرات مقاوت کنند و از نابودی خود جلوگیری نمایند ولی نکته جالب اینجاست که انسان ها می توانند در انتشار این تغییرات ژنتیکی در میان تمام مرجان ها نقشی پررنگ را ایفا کنند.

دانشمندان در تحقیقات خود به مقایسه انواع مختلفی از مرجان ها پرداختند و دریافتند که مرجان های مختلف می توانند بر اساس محیط زندگی و درجه حرارت آب هایی که در آن زندگی می کنند، در برابر پدیده گرمایش زمین مقاومت کنند. در این تحقیقات مشخص شده است که گونه هایی از مرجان ها که آب های اطراف آنها دارای درجه حرارتی تا دو درجه سانتی گراد بالاتر از نمونه های دیگر باشند می توانند تا میزان 10 برابر بیشتر از نمونه مقایسه شدهع (دو درجه کمتر) در برابر استرس های ناشی از تغییرات جوی مقاومت کنند و به این ترتیب می توان دریافت که ساختار ژنتیکی آنها بر اثر تغییر حرارت آب به نوعی تغییر یافته است که بتوانند در برابر پدیده گرمایش زمین مقاومت کنند.

جالب اینجاست که این نوع تغییرات ژنتیکی را نمی توان یک جهش ژنتیکی کامل به حساب آورد ولی ساختار این مرجان ها به خوبی برای مقاومت دربرابر گرما آماده می شوند در حالی که لایه و پوسته خارجی آنها عملا کمترین تفاوت ممکن نسبت به شرایط قبل را تجربه خواهد نمود.

به این ترتیب این تحقیقات نشان داده است که دانشمندان می توانند با ایجاد شرایط مناسب برای مهاجرت مرجان های مقاوم تر به محیط هایی که مقاومت مرجان ها در آنها پایین تر است، امکان بقای این موجودات را بالاتر برده و عملا خطر انقراض که مرجان ها را تهدید می کرده است را از بین ببرند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا