شباهت یادگیری اصوات توسط پرندگان و انسان ها

بسیاری از باورهای موجود بر این موضوع تاکید دارند که کودکان ابتدا به یاگیری اصوات می پردازند و پس از یادگرفتن این صداها می توانند به سراغ استفاده از آنها برای ساخت کلمات مناسب پرداخته و درحقیقت به یادگیری معنی کلمات تولید شده توسط اصوات مختلف بپردازند ولی تخقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که این ساختار کاملا با چیزی که در حقیقت اتفاق می افتد متفاوت است.

دانشمندان دریافته اند که نوزادهای انسان ها و پرنده های آوازه خوانی مانند بلبل ها می توانند در طول فرایند رشد خود به صورت همزمان به یادگیری معنی صداهای مختلف و همچنین معنی کلمات (در زمینه پرندگان معنی هر نوع صدای خروجی از حنجره پرنده) بپردازند. به این ترتیب این ساختار به صورت موازی انجام شده و فرایند یاگیری تفکیک اصوات و یادگیری کلمات توسط نوزادان به صورتی انجام می شود که سرعت آن بسیار بالاتر از تصوارت پیشین است.

تیموتی گنتنر به عنوان یکی از محققان برجسته دانشگاه کالیفرنیا در این باره می گوید: «ما کشف کردیم که این ساختار یادگیری همزمان در انسان ها وجود دارد ولی نمی دانستیم که این تعیین و تائید مسیر یادگیری در ذهن نوزادان موجودات دیگر به چه شکل خواهد بود. ما می خواستیم دریابیم که ایا این ساختار تنها در گونه انسان ها به صورت یگانه وجود دارد و آیا علت ان وجود زبان مکالمه ای انسان است و یا اینکه این فرایند به طوری شکل گرفته است که یک فرایند کلی یادگیری در بسیاری از موجودات زنده خواهد بود.»

در این تحقیقات مشخص شده است که انسان ها ابتدا قادر به درک معنی کلمات هستند و در مرحله دوم است که مغز انسان به بررسی معنی آنها در قالب یک جمله دست می زند. به این ترتیب و علیرغم عدم وجود جملات در میان پرندگان می توان انتظار داشت که آنها نیز نقشی کیلدی در یافتن ریشه های یادگیری بهتر برای انسان توسط دانشمندان را ایفا کنند.

پرندگان نت های موسیقایی مختلفی را  ایجاد می کنند که نحوه شناسایی هریک از این نت های ایجاد شده در آنها شباهت زیادی به ساختار یادگیری معنی کلمات در انسان ها دارد و به همین دلیل نیز به نظر می رسد که نیاز فراوانی به بررسی بیشتر و انجام تحقیقات علمی عمیق تر بر روی این موضوع وجود خواهد داشت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا