هشدار نسبت به تست کرونا در منزل

سید قاسم مصطفوی، روز شنبه نهم اسفند ۹۹ در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، به شرایط سخت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور اشاره کرد و گفت: قیمت دستگاه PCR در سال گذشته ۲۹۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر قیمت این دستگاه که البته آکبند نیست، به یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: در حالی که نرخ آزمایش کرونا در سال گذشته ۶۰۰ هزار تومان بود، امسال قیمت را به ۳۰۰ هزار تومان کاهش داده اند و می‌خواهند که آزمایشگاه‌ها با این افزایش قیمت‌ها، بتوانند چنین خدمتی را به مردم ارائه بدهند.

مصطفوی با طرح این سوال که چاره ارائه دهندگان خدمات آزمایشگاهی چیست، گفت: مسئولان پاسخ بدهند که وقتی قیمت مواد مصرفی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته است، چگونه می‌توان هزینه‌ها را جبران کرد و آزمایش با کیفیت به مردم تحویل داد.

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، ادامه داد: ادامه حیات آزمایشگاه در معرض تهدید است، چون با سلامت مردم سر و کار دارند.

وی افزود: تا دو سال پیش یک بسته آنتی ژن‌های گروه خونی ۹ هزار تومان قیمت داشت که حالا با ۱۲ برابر افزایش قیمت به ۱۲۷ هزار تومان رسیده است.

مصطفوی با عنوان این مطلب که از بین جامعه ۲۰۰ هزار نفری پزشکان فقط حدود ۱۰ هزار نفر درآمدهای میلیاردی دارند، ادامه داد: درآمد ۱۹۰ هزار نفر از جامعه پزشکی کمتر از متوسط میانگین جامعه پایین آمده است.

وی با اعلام اینکه سود آزمایشگاه‌ها حدود ۲۰ درصد است، نسبت به فعالیت استارت آپ ها در حوزه آزمایشگاه و نمونه گیری به شدت انتقاد کرد و گفت: استارت آپ ها زد و بند می‌کنند و سراغ آزمایشگاه‌های طمع کار می‌روند.

مصطفوی با اشاره به خطرات نمونه گیری های سیار در منزل، افزود: موتور سوار، نمونه آزمایش را ساعت ۶:۲۰ دقیقه گرفته و ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه به آزمایشگاه طرف قرارداد خودشان تحویل داده است، در حالی که هیچ یخچالی برای نگهداری نمونه‌ها ندارد و متخصص این کار نیستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا