دانشگاه باید زیست بومی مملو از نوآوری و فناوری داشته باشد

برنامه «روزنه» با موضوع دیدگاه مهندسی در توسعه علم، در ارتباط تلفنی با دکتر رضا نقی‌زاده (مشاور معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز تحقیقات علمی سیاست علمی کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

رضا نقی‌زاده در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: در بخش خصوصی روابط و فرآیند فعالیت‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که گزینش افراد در شرکت‌های مختلف همواره بر اساس شایسته‌ سالاری انجام می‌شود.

وی افزود: اگر یک نیرو برای بخش خصوصی کارایی لازم نداشته باشد، مدیریت مجموعه سریعا با خبر شده و از همکاری با آن فرد صرف نظر می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات علمی سیاست علمی کشور ادامه داد: اصل 44 قانون اساسی – خصوصی سازی – موضوع شایسته سالاری را مد نظر قرار داده است، چرا که مردم همیشه برای کارهای خودشان دلسوزی بیشتری نشان می‌دهند.

وی با اشاره به این که مدرک گزینی با شایسته سالاری متفاوت است، عنوان کرد: برخی از افراد متخصص با مدارک پایین ممکن است در سازمان‌های مختلف شایستگی و کارایی بیشتری داشته باشند.

رضا نقی‌زاده اضافه کرد: اگر اقتصاد ایران به سمت مردمی شدن و خصوصی شدن پیش برود، نیروهای متخصص در مشاغلِ مد نظر و شایسته‌ی خود قرار می‌گیرند.

وی تاکید داشت: بسیاری از سازمان‌های بخش خصوصی با تعداد نیروهای کم‌تر از بخش‌های دولتی کارهای بسیار خوب و موثری را انجام می‌دهند.

مشاور معاون وزیر علوم با اشاره به این که بخش‌های دولتی و حاکمیتی منابع خودشان را به تناسب فعالیت‌شان کسب نمی‌کنند، توضیح داد: ما در موضوع برقراری شایسته سالاری در بخش‌های دولتی و حکومتی با نقطه‌ی ایده آل فاصله داریم.

وی افزود: بخش دولتی در ایران هنوز به الگوهای شایسته سالاری نرسیده است.

رضا نقی‌زاده با اشاره به این که سیاست‌های سازمان‌های دولتی به بازنگری نیاز دارند، اظهار داشت: متاسفانه آمار بهره‌ وری در بسیاری از سازمان‌های کشور نرخ اندکی را نشان می‌دهند و حتی ما در مقایسه با کشورهای همسایه هم از بهره وری کم‌تری در سازمان‌ها برخوردار هستیم.

وی با اشاره به دروس دانشگاهی و مدارس، عنوان کرد: در حال حاضر دانشجویان یا دانش‌آموزان ایران بیش از حد نیاز دروس حفظی را فرا می‌گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات علمی سیاست علمی کشور با اشاره به این که دانشگاه لزوما محلی برای انتقال علم به دانشجو نیست، تصریح کرد: دانشگاه باید زیست بومی مملو از نوآوری و فناوری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا