بارداری در دوران پاندمی کرونا آری یا خیر؟

به گزارش سیناپرس، اما در حال حاضر این استرس و اضطراب ها چندین برابر شده است تا حدی که تصمیم به بارداری از ترس ابتلا به  کرونا را در برخی خانم ها به  تعویق انداخته و برخی منتظر پایان پاندمی کرونا هستند تا بتوانند تصمیم به بارداری بگیرند. اما سوال اینجاست طعم شیرین مادر شدن را تا چه زمانی به تعویق بیاندازیم؟ آیا زمان را از دست نمی دهیم؟

یک متخصص زنان و زایمان در همدان به تعویق انداختن بارداری برای افراد با گروه سنی بالا و دارای تخمک های در حال ضعیف شدن را از اشتباهات امروز بانوان برشمرد.
دکتر  مرضیه سنوئی فریمانی  در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سیناپرس  همدان اظهار کرد:  افرادی که بارداری آنها در معرض خطر بوده و سن بالاتری دارند بهتر است که با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به بارداری کنند.

وی افزود: برای کسانی که جزو افراد نرمال بوده و سن آنها کم است، بارداریشان در معرض خطر نیست، بنابراین می توانند با توجه به دغدغه ای که در مورد کرونا وجود دارد، تا زمان کنترل بیماری صبر کرده و سپس اقدام به بارداری کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که سن آنها بالای 37 سال بوده  و تخمدان آنها در حال تضعیف است، بهتر است با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به بارداری کنند و از روابط خانوادگی تا پایان دوران بارداری صرف نظر کنند چرا که بیشترین موارد انتقال ویروس کرونا از طریق ارتباط اشخاص با یکدیگر اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: این ویروس ناشناخته بوده و عوارض دراز مدت آن مشخص نیست، بنابراین بهترین روش اقدام به بارداری با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی بوده تا مادران باردار بتوانند در سلامت کامل این دوران را طی کنند.

فریمانی به شیوع بیماری زیکا در آمریکای جنوبی در گذشته اشاره کرد و گفت: بعد از شیوع این بیماری بچه هایی که مادرانشان با این بیماری درگیر بودند، فرزندانشان مبتلا به میکروسفالی شدند، بنابراین با توجه به اینکه کرونا ویروس بیماری ناشناخته بوده و در حال جهش می باشد، برای بارداری نمی توان زمان را از دست داد و منتظر کنترل بیماری شد.

این متخصص زنان و زایمان  به سیناپرس همدان گفت: گزارشات از درگیری جنین مبتلا به کرونا از طریق انتقال ویروس از مادر باردار به جنین بسیار نادر گزارش شده است و در مورد آینده و میزان درگیری جنین از طریق مادر مبتلا به کرونا ویروس در آینده نمی توان صحبت کرد.

وی به اهمیت تحت نظر بودن مادران باردار در دوران بارداری تاکید کرد و افزود: هدف از تحت نظر بودن این دوران تامین سلامت مادر و جنین بوده و اگر افرادی که جزو  گروه های پر خطر محسوب میشوند باید حتما در دوره بارداری تحت نظر پزشک خود باشند.

فریمانی اضافه کرد: هدف ما شناسایی افراد در ریسک خطر هست چرا که اگر مادری دچار مسمومیت بارداری شود باید تحت نظر پزشک خود باشند تا دچار مشکل نشود و در غیر این صورت پزشک زمان مناسب برای مداخله به هنگام را در این شرایط از دست می دهد و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری متوجه فرد شود.

این متخصص با بیان اینکه اگر مادر بارداری ترس از بیماری کرونا را داشته و شرایط مراجعه حضوری را ندارد می تواند به صورت مجازی با پزشک خود در ارتباط باشد و مورد چکآب قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه گزارش ابتلای جنین به کرونا ویروس از مادر مبتلا به کرونا در حد گزارش وجود دارد، اظهارکرد: با توجه به اینکه مادران بادار  بدنشان پر آب تر بوده و حجم ریه آنها کمتر است، اگر مادری دچار عوارض کرونا شود ممکن است برای جنین بسیار سنگین تمام شود.

گزارش:زهرا فرامرزدوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا