افزایش ظرفیت‌ صنایع غذایی با شرکت های دانش بنیان محقق می شود

سورنا ستاری روز شنبه بعد از بازدید از دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در سالن همایش این انستیتو  در جمع برخی محققان این حوزه افزود: هرچند در صنایع غذایی کشور ظرفیت فوق العاده زیادی وجود دارد اما زمانی این موضوع متبلور می شود که شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه داشته باشیم نه شرکت هایی که خط تولید خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند.

وی تصریح کرد: شرکتی که خط تولید خود را عینا از خارج وارد می کند بدون این که بومی سازی کرده یا بدون طراحی ها،   برای کشور چاره ساز نیست.

وی ادامه داد: مهم این است که طراحی ها باید داخلی باشد، ممکن است دستگاه شرکتی در خارج از کشور ساخته شده باشد اما مغز سیستم باید در دست این شرکت ها باشد و این مهم است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با یادآوری این که آینده خوبی برای مرکز رشد و نوآوری پیش بینی می کنیم، گفت: پای شرکت های دانش بنیان را باید به این مرکز باز کنیم و شرکت های که بدنبال توسعه کشور هستند را باید به این مجموعه وارد کنیم.

ستاری افزود: ما در هر حوزه ای که شرکت های دانش بنیان ورود نکردند بیشترین وابستگی را داریم یعنی وقتی تعداد شرکت ها در حوزه های زراعت و کشاورزی محدود است ما واردات چند میلیارد دلاری در این زمینه ها داریم به عبارتی در حال حاضر وارد کننده برخی محصولات از جمله ذرت و کنجاله هستیم.

وی ادامه داد: ما فکر نمی کنیم که چه کشت هایی را جایگزین یا چه محصولاتی را در کشور تولید کنیم تا ضمن خودکفایی از واردات محصولات رهایی یابیم. ‌

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دگیری از سخنان خود به توسعه و تحقیق در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تفاوتی بین پولی که بخش خصوصی در پژوهش هزینه می کند با پول های دولتی که در این زمینه خرج می شود تفاوت جدی وجود دارد.

ستاری ادامه داد : شرکتی داخلی در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه توسعه و تحقیق کرد. مطمئن هستم اگر ما ۴ هزار میلیارد تومان خرج می کردیم به عبارتی در دولت پول می گذاشتیم به این نتایج نمی رسیدیم.

وی بیان داشت: توسعه و تحقیقی که بخش خصوصی انجام می دهد با  کاری که در این زمینه در دولت انجام می دهد فرق می کند و به عبارتی کیفیت و اثرگذاری آنها کاملا متفاوت است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تصریح کرد: تجاری سازی هزینه هایی مانند تحقیق و توسعه باید توسط بخش خصوصی انجام شود، دولت که نمی تواند تجاری سازی کند. هیچ کجای دنیا دولت ها نمی توانند تجاری سازی کنند، ماهیت آنها تجاری سازی نیست.

ستاری، کلید تجاری سازی را هزینه کرد در توسعه و تحقیق اعلام کرد و اظهار داشت: تولید مربوط به بخش خصوصی است و تولید در دولت امکان ندارد، به عبارتی تولید دولتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما در این مجموعه باید سکو (پلتفرمی) ایجاد کنیم تا شرکت ها در این مکان حضور فعال داشته باشند و پروژهای تحقیقاتی خود را به پیش ببرند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اعلام کرد که ما آمادگی داریم از این اقدامات حمایت کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز از دستاوردهای صنایع غذایی تولیدی شرکت های دانش بنیان فعال در مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بازدید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا