اختلاف 15 برابری حقوق ها در سال 1400

به گزارش سیناپرس، همسان سازی یا به روایت دیگر متناسب سازی دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق های لشگری و کشوری با حقوق شاغلان، صرف نظر از بانی و باعث آن ، یعنی مجلس و دولت ،پس از سالها ، سرانجام درشرایطی به بار نشست که گرانی امانش نداد اما به هرحال در نوع خود، اقدام بجا و در خور ستایشی بود که انکار یا نادیده گرفتن آن ، ناسپاسی است.

نگارنده امیدوار است این اقدام شایسته و ضروری، در آستانه برگزاری انتخابات با نشست های هماهنگ شده جناب نوبخت با نمایندگان کانون های بازنشستگی، به اهرمی برای کری خوانی در برابر رقبای سیاسی تبدیل نشود.

بیشتربخوانید:

رتبه بندی معلمان همچنان در هاله ای از ابهام

شلم شوربایی با نام بودجه ریزی در آموزش و پرورش

خیز دوباره مجلس برای ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

آیا پای تعارض منافع در میان است؟

تفاوت دریافتی شاغلان و بازنشستگان در طوفان تورمی کشور، آستانه تاب آوری بازنشستگان را چنان به نطقه جوش رسانده بود که نوبخت ، پس از ایستادگی و مقاومت اولیه به استناد  ماده 30 برنامه ششم توسعه چاره ای جز اجرا شدن قانون نداشت.
آنچه در عمل اجرا شد همسان سازی دریافتی بازنشستگان تا سقف 90 درصد حقوق شاغل همتراز بود.  اما شوربختانه لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1400از شکافی در دستمزدها خبر می دهد که بسیار تامل برانگیز است.
داستان وقتی جالب می شود که بدانید دولت در اصلاحیه بودجه، برغم میل باطنی خود، پس از کلی بگو و مگو ، با پیش کشیدن مشی" اقتصاد و اعتدال " در دخل و خرج کشور، عاقبت به محدود کردن حقوق ها تا سقف پانزده برابری حداقل دریافت ها ، رضایت داده است.

مجلس به اصطلاح انقلابی و عدالت خواه نیز با تایید خود به این  شکاف 15 برابری در حقوق بگیران بخش دولتی یعنی قشر متوسط به پایین جامعه ، رسمیت بخشیده و بر آن مهر تایید زده است.

 با این دستپخت دولت و مجلس برای سال آینده ، پیش بینی می شود با نهایی شدن نشست تعیین حداقل دستمزد برای سال 1400، سقف حقوق ها از مرز 48 میلیون تومان نیز عبور کرده و همراه با دیگر مزایای نامستمر جانبی در مقایسه با مجموع دریافتی 3/5 میلیونی قوت لایموت حداقل بگیران به همان حقوق های نجومی 80 میلیونی نزدیک شود تا مبارزه با نجومی بگیران باد هوا شود.

ای کاش جناب نوبخت همزمان با لایو اینستاگرامی خود در شبکه های مجازی یا گرفتن عکس های یادگاری با دبیران و نمایندگان کانون های بازنشستگی همراه با نمایش لوح تقدیر ، با توجه به پیش بینی تورم حداقل 35 درصدی در سال آینده، برای این بی عدالتی های دولت ساخته نیز پاسخی داشته باشد.

امثال جناب نوبخت آنچنان به بازنشستگان و حقوق بگیران بدهکارند که افزایش 50 تا 100 درصدی حقوق ها نیز نمی تواند سفره خالی امروز آنها را در همان حد و اندازه 50 درصد  سالهای 91 پر کند.

بنابراین بازنشستگان عزیز نباید با قانع بودن به این افزایش ها، با بازی در زمین جناب نوبخت، چشمها را براین شکاف حداقل 15 برابری بسته، بی عدالتی در نظام پرداخت ها را به رسمیت بشناسند.
در میان حقوق بگیران ،همچنان معلمان شاغل و بازنشسته دررده های آخر این صف قرار گرفته اند تا نفتی ها همچنان با میانگین دریافتی 29 تا 45 میلیون تومانی در سال 99 در پیشانی این طیف گسترده و نابرابر جا خوش کنند.

البته مدیران عامل و هیات مدیره شرکتهای دولتی از جمله شرکتهای وابسته به وزارت نیرو ،آبفا و …نیز که از شرایط ویژه و علی حده ای برخودارند که مگو و مپرس !

بنابراین باید به جناب نوبخت ضمن دست مریزاد گفتن ، بیخودی بر سر ما بازنشستگان منت نگذارید شما به عنوان خادم این مردم ،خیلی به آنها بدهکارید که امیدواریم با رفتن شما، دولتی جایگزین شود که تمام و همش را بر اجرای عدالت استوار ساخته ، ریشه بی حساب و کتاب حقوق های نجومی را در دخل و خرج  دولت بخشکاند.

امیدوارم دولت آینده واقعا دولت تدبیر و عمل باشد که مردم برای اولین بار ، معنا و مفهوم واقعی این کلمات را لمس کنند.

 

ابراهیم سحرخیز/ معاون سابق متوسطه سازمان آموزش و پرورش

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا