آیا امکان پیشگیری از ایجاد انواع جدید کرونا وجود دارد؟

به گزارش سیناپرس، در طول همه گیری ویروس کرونا، سویه های جدید ویروس عامل کووید۱۹ ایجاد شده که هر کدام تاثیر خاصی روی همه گیری گذاشته اند. برخی از انواع کرونا میزان سرایت بسیار بالایی داشته و برخی دیگر ‍تاثیر آنتی بادی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند. 

بر اساس پژوهش های انجام شده، برای هر نسخه جدید، ویروس باید ژنوم خود را کپی کند. در طول این تکثیر، امکان بروز خطاهای کوچکی وجود دارد به طوری که هر نسخه جدید ژنوم کمی متفاوت از نسخه قبلی است. به طور خلاصه می توان گفت، این خطاها جهش هایی هستند که یک نوع ویروس جدید کرونا ایجاد می کنند. این جهش ها به طور مداوم اتفاق می افتد و انواع بیشتری ایجاد می کند به غیر از برخی مواقع که باعث تغییر در برخی از جنبه های رفتار ویروس می شود، اکثر آنها تاثیری در نحوه رفتار ویروس ندارند. 

قابل توجه است که به دلیل جهش های مداومی که در هنگام تکثیر ویروس رخ می دهد، به احتمال زیاد هزاران یا حتی میلیون ها نوع کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ وجود دارد. هر چند بار که ویروس تکرار شده و تعداد بیشتری از افراد را آلوده می کند، جهش های بیشتری اتفاق افتاده و انواع بیشتری ایجاد می شود.    
با بیش از ۱۱۲ میلیون مورد مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان، وجود این تعداد جدید کرونا طبیعی و قابل پیش بینی بوده اما مساله این است که چرا احساس نگرانی از این انواع جدید کرونا زیاد است؟ به گزارش سیناپرس، دلیل این امر این نیست که ناگهان دچار جهش یا ویروس بیشتری می شویم بلکه ویروس اکنون فشار انتخابی بیشتری برای انواع مختلف دارد که به نوعی به گسترشش کمک می کنند.

بررسی های انجام شده روی رفتار ویروس کرونا نشان می دهد که هرچه تعداد مبتلایان بیشتر شود، انواع جدید این ویروس نیز زیاد می شود بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از جهش این ویروس و ایجاد انواع جدید، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

در اوایل همه گیری، اکثر مردم جهان هیچ گونه مصونیت محافظتی در برابر ویروس نداشتند. اما اکنون تعداد زیادی از افراد یا به این بیماری مبتلا شده و یا واکسینه شده اند بنابراین از این طریق بهتر در برابر کووید ۱۹ محافظت می شوند. به همین دلیل، هر ویروسی با جهش جدید که پاسخ ایمنی ایجاد نکند، احتمالاً بهتر گسترش خواهد یافت همانطور که در نسخه B.351 آفریقای جنوبی مشاهده می کنیم.

نوع جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا قابلیت سرایت بالا دارد و به نظر می رسد واکسن فایزر در برابر این نوع ویروس موثر است. شرکت فایزر در تلاش است تا این واکسن را برای اثر بخشی به نوع آفریقای جنوبی که قابلیت کاهش آنتی بادی سیستم ایمنی بدن را دارد، ارتقا بخشد. 
به گزارش سیناپرس،تا زمانی که ویروس ادامه پیدا کند، انواع جدیدی نیز ایجاد خواهد شد. اکثر این انواع به هیچ وجه بر همه گیری تأثیر نخواهند گذاشت. با این حال، دو زمینه برای نگرانی وجود دارد. در وهله اول، این امکان وجود دارد که یک نوع جدید به طور تصادفی با یک رفتار تغییر یافته ظاهر شود که باعث می شود ویروس قابل انتقال تر یا کشنده تر باشد. این اجتناب ناپذیر نیست. به همین احتمال این وجود دارد که جهش ویروس باعث ایجاد بیماری خفیف تر شود.

نگرانی دوم و بزرگتر این است که ویروس، جهش یافته و از پاسخ ایمنی فرار کند. این بدان معنی است که ویروس می تواند افرادی که مبتلا یا واکسینه شده اند را آلوده کند. ما در حال حاضر شاهد این تغییر با نوع B.351 آفریقای جنوبی و نوع P.1 برزیلی هستیم.

جهش های فرار از سیستم ایمنی برای ویروس مفید است زیرا باعث می شود این ویروس افراد بیشتری را آلوده کند. بنابراین، هر چه افراد بیشتری پاسخ ایمنی محافظتی ایجاد می کنند چه پس از بهبودی از ابتلا به این بیماری یا از طریق واکسیناسیون، فشار روی ویروس افزایش می یابد و احتمال فرار از سیستم ایمنی زیاد می شود.
برای مقایسه، ویروس آنفلوانزا هر ساله به اندازه کافی تغییر می کند که باعث می شود تا نیاز به ساخت واکسن جدید وجود داشته باشد.به گزارش سیناپرس، ویروس کرونا به سرعت آنفولانزا جهش پیدا نمی کند اما این نگرانی وجود دارد که ظهور مداوم انواع جدید، واکسن های تقویت کننده جدید را در فاصله زمانی منظم ایجاب کند.

جالب است بدانیم که با جلوگیری از گسترش موثر ویروس، به ویروس فرصت بیشتری برای جهش می دهیم و هرچه مبتلایان به کووید ۱۹ بیشتر باشد، احتمال بروز نوع جدید با تغییر رفتار بیشتر است. این امکان وجود دارد که با تأخیر در زمان بین دو دوز واکسن ویروس کرونا در انگلستان، این نسل از انواع جدید افزایش پیدا کند.

دلیل به تأخیر انداختن دوز واکسن دوم این است که هرچه بیشتر افراد بتوانند در اسرع وقت سطح محافظت ناشی از واکسن را به دست آورند. به نظر می رسد این یک استراتژی خوب برای عرضه محدود واکسن باشد. با این حال، باید بدانیم که بعد از دریافت یک دوز واکسن هنوز هم می توان به ویروس کرونا آلوده شد و این احتمال وجود دارد که این عفونت ها بتوانند ویروس را به سمت ایجاد انواع مختلفی سوق دهند که از سیستم ایمنی فرار کند.

هیچ مدرکی مبنی بر این که در حال حاضر این اتفاق می افتد وجود ندارد اما همانطور که یک دوره جزئی از آنتی بیوتیک ها می تواند به باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک منجر شود، ممکن است یک دوره جزئی تزریق واکسن منجر به ایجاد ویروس کرونای مقاوم در برابر سیستم ایمنی شود.
با این حال هنوز بهترین راه مقابله با همه گیری کرونا و جلوگیری از ظهور انواع جدید، کاهش ابتلا به کووید ۱۹ از طریق رعایت اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون گسترده است. 

گزارش: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا