امکان کنترل حملات تروریستی و نظامی توسط پهپادها

به گزارش سیناپرس، در سال های اخیر پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین اهمیت بسیاری در زندگی انسان پیدا کرده‌ اند. پهپاد ها بسته به‌ اندازه و نوع، قادر به انجام مأموریت ‌های مختلفی بوده و حتی برخی از آن‌ ها می‌ توانند با خود محموله ‌های بار یا انسان را حمل کنند.

عمده‌ ترین موارد استفاده از پهپاد ها در حال حاضر، برنامه‌ های نظامی، پژوهشی، جاسوسی و خدماتی است و البته مواردی همچون عملیات امداد و نجات و رساندن حلقه نجات به یک فرد در حال غرق شدن، جدا کردن زباله‌ ها و مواد زائد روی مسیر کابل‌ های فشار قوی برق، سم ‌پاشی مزارع و دفع آفات، بررسی جریان برق در خطوط برق فشار قوی، پایش و بررسی شرایط امنیتی در اماکن پرجمعیت، تصویربرداری هوائی از رویدادهای ویژه مانند مسابقات ورزشی یا کنفرانس‌ ها، بررسی آثار باستانی و دریافت تصاویر هوائی، خاموش کردن آتش و کمک به نیروی پلیس ازجمله دیگر وظایفی است که در سال ‌های اخیر بر عهده پهپاد ها قرارگرفته است.

استفاده گسترده از پهپاد ها در جنگ،‌ نشان ‌دهنده نقش مهم این فناوری در نبرد ‌های مدرن بوده و امروزه باید پذیرفت نقش این فناوری در جنگ‌ ها، غیرقابل ‌انکار است. به همین دلیل در سال ‌های اخیر تعداد پهپاد های نظامی و جاسوسی موجود در ارتش های جهان افزایش بسیار زیادی داشته است. 
در حال حاضر برخی از پهپاد ها برای انجام وظایفی چون بررسی شرایط بیرونی ساختمان‌ ها و برج‌ ها، گشت ‌های حفاظتی و آمارگیری در انبارها مورد استفاده هستند اما این پهپاد ها برای کنترل و هدایت دقیق، نیازمند افرادی ماهر هستند که آن‌ ها را در مسیر خود به پرواز درآورده و با محیط آشنا باشد.به گزارش سیناپرس، در غیر این صورت، محیط اطراف این پهپاد ها باید به‌ صورت نقشه ‌ای دقیق و با جزئیات کامل در اختیار دستگاه قرار داده‌ شده باشد و در این حالت پهپاد ها قادر به انجام مأموریت ‌های محوله خواهند بود.

این موضوع باعث شده است که همزمان با توسعه این فناوری، تلاش برای ساخت سامانه های کنترل و دفاع از حملات پهپادی نیز توسعه پیدا کند. به تازگی شرکت روس الکترونیک (Ruselectronics)  با همکاری شرکت فناوری دولتی روس تک  Rostec سامانه دفاعی جدیدی  با نام زاشچیتا  (Zashchita) طراحی کرده اند که به صورت سیار و قابل حمل توسط فرد بوده و برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین کاربرد دارد.
در توضیح ویژگی های فنی این سامانه عنوان شده است که این سامانه، یک سیستم ضد هواپیمای بدون سرنشین و سبک وزن و متحرک بوده که دارای سه ویژگی اساسی و مهم است. این سیستم قادر است کنترل هواپیمای بدون سرنشین را در شعاع دو کیلومتری بدون در نظر گرفتن زمان و ساعت شبانه روز و شرایط آب و هوایی متوقف کند. این سامانه قادر است در برابر اقدامات رادیویی دشمن، نامرئی و آسیب ناپذیر باقی بماند و در نهایت  سی  دقیقه زمان برای استقرار این سامانه کافی است.

این سیستم ضد پهپاد همچنین قادر به شناسایی اپراتور هواپیمای بدون سرنشین و ایجاد اختلال در کانال ارتباطی مرکز هدایت با هواپیمای مهاجم است. در عین حال ، سیستم رادار منسجم و منفعل به کار رفته در این سامانه، آن را برای رهگیرهای دشمن نامرئی می کند.

مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا