حل سوالی پیچیده که از یک دهه قبل بی‌پاسخ مانده بود

دانشمندان شرکت دی ویو که در زمینه ارائه خدمات رایانه‌ای کوانتومی فعال است، با استفاده از روشی موسوم به بازپخت کوانتومی توانستند برخی فرایندهای تجربی و شیمیایی را با سرعتی سه میلیون برابر سریع‌تر از سرعت رایانه‌های عادی شبیه سازی کنند.

به گزارش ایتنا از فارس، این موفقیت علمی که با همکاری شرکت گوگل به دست آمد، زمینه را برای پاسخگویی به بسیاری از سوالات علمی پیچیده که از مدت‌ها قبل بی‌پاسخ مانده، فراهم می‌کند. مطالعه مذکور مربوط به برخی فرایندهای شیمیایی مواد مغناطیسی است که در سیستم‌های مغناطیسی کوانتومی مورد توجه قرار می‌گیرد.

پیش از این دانشمندان در دهه 70 میلادی از روش‌های ریاضی برای بررسی مواد مغناطیسی کوانتومی دو بعدی استفاده کرده بودند و برخی رفتارهای عجیب این مواد را توجیه کرده بودند. اما حالا با استفاده از رایانه های کوانتومی بررسی دقیق تر این موضوع بر روی این مواد به صورت سه بعدی ممکن شده و محدودیت های قبلی برطرف شده است.

سیستم رایانه ای مورد استفاده بدین منظور یک سیستم 2000 کیوبیتی است که برای کاهش سروصدا بهینه سازی شده و مجموعه ای از الگوریتم های استاندارد نیز برای شبیه سازی به آن اضافه شده است.

منبع:ایتنا