درمان ضایعات نخاعی با سلول بنیادی

تجزیه و تحلیل دقیق ۱۳ فرد مبتلا به آسیب نخاعی نشان داده است که تزریق وریدی سلول‌های بنیادی منجر به بهبود عملکرد حرکتی قابل توجهی در این بیماران که از ضایعه نخاعی رنج می‌برند، می‌شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که این درمان جدید ایمن و بدون هیچ عارضه جانبی جدی است، اما برای تأیید بیشتر کارآیی به آزمایش‌های بالینی بزرگتری نیاز دارد.

در سال‌های اخیر تعدادی از روش‌های درمانی مختلف با سلول‌های بنیادی با هدف درمان آسیب‌های نخاعی ایجاد شده است. بسیاری از آزمایشات حیوانی نشان داده‌اند که این روش‌های درمانی می‌توانند به ترمیم نخاع آسیب دیده کمک کنند، با این حال هنوز روزهای اولیه آزمایش ایمنی و اثربخشی آن در انسان است.

"سلول‌های بنیادی مزانشیمی"(MSC) مشتق شده از مغز استخوان نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایشات اولیه انسانی نشان داده‌اند. مطالعات قبلی MSCها با تزریق تهاجمی مستقیم به نخاع انجام شده است، اما این تحقیق جدید بررسی کرده است که درمان کمتر تهاجمی وریدی چقدر ایمن و مؤثر است.

این مطالعه که در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery منتشر شده است، ۱۳ مورد را در سال ۲۰۱۹ در ژاپن آزمود.

این درمان با سلول‌های بنیادی در ژاپن که "استمیراک"(Stemirac) نام دارد، وقتی در سال ۲۰۱۴ معرفی شد مورد انتقاد متخصصان بین المللی قرار گرفت. اما اکنون این مطالعه جدید اولین داده‌های بالینی را ارائه داده است که حاکی از مؤثر بودن این درمان ژاپنی است و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در مورد درمان سلول‌های بنیادی در ترمیم آسیب‌های نخاعی ارائه می‌دهد. با این حال هنوز نیازمند آزمایشات بالینی بزرگتر است.

بیش از نیمی از ۱۳ بیماری که در این مطالعه تحت درمان قرار گرفتند، بهبود عملکردی سریع و قابل توجهی در عملکرد حرکتی داشتند و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی در هیچ یک از موارد مشاهده نشد.

"جفری کوکسیس" از محققان این مطالعه می‌گوید: نتایج درمان با سلول‌های بنیادی در بیماران، اعتماد به نفس ما را نسبت به این که این روش از نظر بالینی ممکن است مفید باشد، افزایش داده است.

"استفان وکسمن"، همکار این مطالعه نظر "کوکسیس" را که به کار بسیار بیشتری نیاز است تا درک کنیم که این روش درمانی واقعاً در بیماران انسانی چگونه عمل می کند، تایید می‌کند. هر دوی آنها خوشبین هستند، اما اذعان دارند که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این روش درمانی در سایر کشورها تأیید شود.

"وکسمن" می‌گوید: این ایده که ممکن است پس از آسیب به مغز و نخاع با استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار بتوانیم عملکرد وی را بازیابی کنیم، سال‌ها ما را شیفته خود کرده است. اکنون ما آن را روی انسان آزمایش کرده‌ایم.

این مطالعه جدید در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery منتشر شده است.