در معرض سیگار کشیدن دیگران نباشید

داده های این مطالعه نشان می دهد، جوانان و نوجوانانی که از افراد فعال دخانیات هستند – به این معنی که سیگار و تنباکو می کشند یا تنباکو می جوند – در مقایسه با جوانان و نوجوانان غیر مصرف کننده، بیش از دو برابر احتمال دارد به پرفشاری خون مبتلا شوند که از پیش علائم ابتلا به فشار خون بالا است.

اگرچه این خطر در جوانانی که در کنار مصرف کنندگان منظم دخانیات بسر می برند، کمتر است، اما بیش از ۵۰ درصد بیشتر از نوجوانانی که در معرض استعمال دخانیات نیستند، احتمال دارد دچار افزایش فشار خون شوند.

دکتر «ربکا وی. لوی» از نویسندگان این مطالعه گفت: قرار گرفتن در معرض دود دخانیات برای ریه های کودکان مضر است.

وی افزود: این مطالعه شواهد بیشتری را نشان می دهد که هر درجه قرار گرفتن در معرض دخانیات برای رگ های خونی جوانان و نوجوانان نیز مضر است.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، حدود نیمی از بزرگسالان این کشور به پرفشاری خون مبتلا هستند که بیش از ۴ درصد آنها را نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله تشکیل می دهند.

حدود ۱۰ درصد از افراد در این گروه سنی پرفشاری خون دارند که از پیش علائم ابتلا به فشار خون بالا و مشکلات سلامتی مرتبط با آن است.

محققان در این مطالعه اثرات قرار گرفتن در معرض استعمال دخانیات را بر فشار خون هشت هزار و ۵۲۰ کودک و نوجوان هشت تا ۱۹ ساله تجزیه و تحلیل کردند. بیشتر کودکانی که در معرض استعمال دخانیات قرار داشتند چه به صورت فعال یا غیرفعال یا هر دو حالت، بالای ۱۳ سال سن داشتند و پسر بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد، نوجوانانی که به صورت فعال یا غیرفعال در معرض استعمال دخانیات قرار داشتند خطر ابتلا به پرفشاری خون در آنها نسبت به کودکانی که در این معرض قرار نداشتند، ۳۱ درصد بیشتر بود.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، خطر ابتلا به پرفشاری خون و فشار خون بالا در نوجوانان مصرف کننده فعال دخانیات نسبت به کودکانی که نه به صورت فعال و نه به صورت غیرفعال در معرض استعمال دخانیات قرار نداشتند، دو برابر بیشتر بود.

مشروح این مطالعه در نشریه JAMA Network منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا