جلوگیری از کاهش حجم عضلات با استفاده از هورمون

در این تحقیقات موش‌ها با استفاده از یک رژیم غذایی چرب به همراه هورمون MOTS-c تغذیه شدند و مشخص شد این هورمون از طریق کاهش پروتئینی موسوم به میوستاتین مانع کاهش حجم عضلات در اثر چاقی می‌شود.

در واقع میزان پروتئین میوستاتین در موش‌هایی که با استفاده از هورمون MOTS-c ‌تحت درمان قرار گرفتند ۴۰ درصد کمتر از سایر موش‌ها بود.

هورمون MOTS-c نوعی پپتید تولیدشده توسط میتوکندری است که آثاری شبیه به تمرین فیزیکی را در بدن ایجاد می‌کند و پیش از این مشخص شده موجب بهبود عملکرد متابولیسم می‌شود.

میوستاتین پروتئینی است که توسط یاخته‌های ماهیچه‌ای تولیدشده و مانع رشد سلول‌های عضله می‌شود.

بر اساس این تحقیقات افزایش هورمون MOTS-c در بدن انسان نیز با کاهش میزان میوستاتین ارتباط دارد.

محققان برای اولین بار توانستند مسیرهای سیگنال‌دهی را که توسط هورمون MOTS-c تنظیم می‌شوند شناسایی کنند.

شناسایی این مسیرها برای تولید داروها و توسعه روش‌های درمانی جدید به منظور مقابله با کاهش حجم عضلات، ضروری است.

به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می‌یابد.

استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه‌های بدن سالم است. با تضعیف عضلات، اندام‌های داخلی بدن و به ویژه استخوان‌ها آسیب پذیر می‌شوند.

معمولا توده عضلانی پس از ۵۰ سالگی، حدود ۱.۵ درصد در سال کاهش می‌یابد، این میزان پس از ۶۰ سالگی به ۳ درصد در سال می‌رسد.

از دست‌دادن توده عضلات علاوه بر کاهش توانایی و قدرت انجام فعالیت‌های روزانه، احتمال شکستگی استخوان‌ها را نیز پس از زمین خوردن افزایش می‌دهد.

استحکام عضلات یکی از مهمترین عوامل طول عمر محسوب می‌شود. استفاده از دارو برای افزایش حجم عضلات روش نادرستی است و اثرات سوء دارد؛ در مقابل ورزش‌های کششی و استقامتی و استفاده از موادغذایی طبیعی برای استحکام عضلات توصیه شده است.

لوبیا، ماست، روغن زیتون، گوشت آهو، پنیر، سیب، گوشت گاو و گوساله، عدس، اسفناج، برنج قهوه‌ای، صدف، بادام، سیب زمینی، مرغ، موز، تخم مرغ، بلغور جوی دوسر، ماهی، گوشت بوقلمون، شیر، انواع توت، دانه کتان، آجیل، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، پرتقال، هویج، آب، گردو و چای سبز از مواد غذایی موثر در تقویت عضلات هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.