سهم بزرگ ناسا در توسعه هواپیماهای برقی

در حالی که چشم همه به مأموریت مریخی جدید ناسا دوخته شده است، ناسا در کنار آن به شدت در تلاش است تا پروازهای هوایی در زمین را برقی و با محیط زیست سازگارتر کند.

این آژانس فضایی می‌خواهد با همکاری جدید خود با صنعت هواپیمایی، ابزارهای طراحی و مدل سازی هواپیماهای آینده را که از سیستم پیشران الکتریکی(EAP) استفاده می‌کنند، توسعه دهد. همچنین به دنبال انجام پروازها با هواپیماهای سابسونیک (پروازهایی که سرعتشان کمتر ازسرعت صوت است) و سیستم‌های انتقال قدرت در کلاس مگاوات است.

ناسا می‌خواهد فناوری EAP را تا سال ۲۰۳۵ به ناوگان جهانی معرفی کند و این سیستم‌ها را در پروازها به نمایش بگذارد. هدف ناسا به طور خاص، استفاده از EAP در هواپیماهای کوچکتر (از جمله پروازهای تجاری) است.

ناسا می‌گوید که مطالعات آن نشان داده است که الکتریکی شدن پیشرانه هواپیماها می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن دی اکسید و نیتروژن داشته باشد، چرا که موتورهای الکتریکی میزان انتشار کمتری دارند که به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

فشار برای رسیدن به سفرهای هوایی پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست به یک موضوع داغ برای تولیدکنندگان و تنظیم کنندگان قانون تبدیل شده است. طبق گزارشات، حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۱۹، قبل از اینکه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ این صنعت را زمین‌گیر کند، منجر به انتشار ۹۱۵ میلیون تن CO۲ شده است که معادل با ۲ درصد از انتشار کل CO۲ توسط انسان در زمین است.

حالا این تغییر می‌تواند مؤثر باشد. در ماه ژانویه شرکت "بوئینگ" متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰ تمام هواپیماهای خود را با ۱۰۰ درصد سوخت پایدار (ساخته شده از روغن‌های گیاهی، چربی‌های حیوانی و ضایعات کشاورزی) به پرواز دربیاورد. در عین حال، آژانس ایمنی هواپیمایی اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد برچسب‌های درجه بندی محیط زیستی برای پروازها است.

ناسا نیز اولین مشاور ارشد خود را در اوایل ماه جاری منصوب کرد که وظیفه دارد در برنامه آب و هوایی دولت بایدن همکاری کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا