قوانین باید شفاف باشد

به گزارش سیناپرس، در سال های اخیر با افزایش قیمت کودهای وارداتی، اقبال به سمت کودها و نهاده های تولید داخل بیشتر شده و تولیدات داخلی هم به خوبی توانسته اند اعتماد لازم را ایجاد کنند.

شرکت برافراز کشاورز پارس یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است و به گفته امان الله جوان شاه، عضو هیأت علمی پژوهشکده پسته کشور و رئیس هیأت مدیره این شرکت، در زمینه تولید نهاده های کشاورزی کار می کند و 36 نوع محصول فناورانه داریم که در زمینه های مختلف تولید می شود.

این شرکت دارای دو سایت است که یکی از آنها در شهرستان رفسنجان واقع شده که تولید در آن در حال انجام است و سایت دوم هم بیشتر در بخش تحقیق و توسعه فعال است که در پارک علم و فناوری استان کرمان واقع شده است.

جوان شاه می گوید: هیچ یک از محصولاتی که ما تولید می کنیم در ایران تولید نشده اند. ما در قالب این شرکت به این مساله اعتقاد داریم که یک محصول یا باید خیلی ارزان باشد یا کیفیت خیلی بالایی داشته باشد یا اینکه انحصاری باشد. ما در طول فعالیت های خود از این سه قاعده خارج نشده ایم به طوری که برخی از محصولاتمان ممکن است یکی از این شاخصه ها، یا دو شاخصه یا هر سه ویژگی را داشته باشند و همین امر باعث رشد سریع ما در بازار شده است.

او ادامه می دهد: در حال حاضر، محصولات شرکت در کل کشور توزیع می شود و هر روز هم تقاضا بیشتر است. در بازاری که امروز در آن قرار داریم، پیش فروش کردن محصولات تولیدی کارخانه کار بسیار دشواری است اما چند ماهی است که ما محصولات را پیش فروش می کنیم و کشاورز پول را واریز می کند و مدتی بعد ما محصول را بها و تحویل می دهیم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده پسته کشور در ادامه گفت و گو با سیناپرس به توضیح نهاده های کشاورزی می پردازد و می گوید: نهاده ها شامل بذر، قطعات آبیاری تحت فشار، کود و سم هم جزء نهاده ها به شمار می روند. شرکت ما در بخش کود فعالیت می کند اما در سال های اخیر گلوگاه های مهمی را شامل تغذیه، کود، آفات و آب را در کشاورزی مشخص کرده ایم. در بخش آفات که خسارت هایی را به بار می آورد، توانسته ایم با یک ترکیب گوگردی خوب وارد بازار شویم.

او اظهار می کند: به تازگی اولین سیستم آبیاری زیرسطحی «هادر» را که برند شرکت است که در گویش کرمانی به معنای «مراقبت» می شود، افتتاح کردیم و از کشاورزان دعوت کردیم و مقدمات استفاده از این سیستم آبیاری را در مزارع خود پیاده می کنند.

جهان شاه تأکید می کند: ما سرمایه گذاری بسیار خوبی را در بخش تحقیق و توسعه شرکت داشتیم و با پر شدن ظرفیت شرکت، تحقیق و توسعه را برون سپاری کردیم و حتی منتظر جذب نیروی جدید نشدیم و به پژوهشکده های دولتی و خصوصی کار واگذار کردیم. تحقیق نوعی سرمایه گذاری است و ما از هر هزینهت حقیقاتی استقبال می کنیم و گاهی حتی تا 50 درصد درآمد شرکت را صرف تحقیقات کرده ایم و برگشت خوبی داشته ایم.
رئیس هیأت مدیره شرکت برافراز کشاورز پارس عنوان می کند که هدف شرکت ما این است که ما 36 نوع محصول داریم و هنر شرکت ما این است که وقتی آزمایش ها تمام شد، ریسک کرده و محصولی کاملا ناشناخته را وارد بازار می کنیم. شیوه ورود به بازار در شرکت ما این است که ما ابتدا تست های لازم را در باغات آزمایشی که داریم، تست می کنیم و برخی کشاورزان و کشاورزان پیشرو از این محصولات استفاده می کنند، در کنار آن از تبلیغات هم برای فروش محصولات استفاده می کنیم.

جهان شاه در ادامه با اشاره به برخی محصولات شرکت می گوید: مؤسسه خاک و آب که مجوز ثبت محصولات کودی را می دهد، برند ما را به عنوان «هادر» ثبت کرده و ما دارای محصولاتی تحت عنوان هادر1، هادر2، هادر3، هادر4، هادر 5 و هادر6 است. از سوی دیگر، محصولات کودی ما نیز حدود 16 محصول را در برمی گیرد که از هادر1 تا هادر16 را شامل می شود و به عنوان مثال به صورت هادر13/1 و هادر 13/2 نیز گسترش پیدا کرده اند.

او همچنین می گوید: از دیگر محصولات شرکت می توان به نوعی گوگرد اشاره کرد که در بحث آفات است که بازار خوبی دارد. از دیگر محصولات شاخص شرکت هم می توان هادر 13 و 8 را نام برد که کاربردهای فراوانی دارند. محصول هادر8 در قالب یک بسته 200 گرمی، به قیمت یک میلیون و 600 هزار تومان به فروش می رسد. درواقع، محصولات ارزان قیمتی نداریم اما به دلیل مؤثر بودن آنها، رشد اقتصادی معنی داری دارد که کشاورز حاضر است با صرف این قیمت، کیفیت محصولات خود را بالا ببرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده پسته کشور در ادامه بیان محصولات شاخص این شرکت به سیناپرس می گوید: ما همچنین کپسول زیرسطحی هادر و سیستم آبیاری زیرسطحی هادر را داریم که همه آنها بازارهای خوبی را در اختیار دارند.

رونق صادرات با بالا رفتن قیمت کودهای وارداتی

او تأکید می کند که ما در امر صادرات هم فعالیت هایی داشته ایم و جالب است بدانید که کودهای اسپانیایی در کل بازار ایران وجود دارند که جزء کودهای مرغوب بازار به شمار می روند اما ما حتی توانسته ایم به اسپانیا کود صادر کنیم. کودهای تولید ما نسبت به کودهای اسپانیایی هم قیمت پایین تر و قابل رقابت تری دارد و نیز از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار است.

جهان شاه درباره صرفه جویی ارزی شرکت می گوید: از آنجایی که آمار مشخصی از واردات کود در اختیار نداریم، اما با توجه به بالا رفتن سرسام آور قیمت کودهای خارجی، محصولات ما فروش بسیار خوبی داشته است. ما به عنوان مثال اگر در سطح 50 هزار هکتار فقط در باغات پسته از کودهای ما استفاده شود و حداقل افزایش عملکرد را هم داشته باشیم، حدود 1500 میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می شود.

اعضای هیأت علمی دانشگاهی باید به بازار ورود کنند

رئیس شرکت برافراز کشاورز پارس می گوید: دیدگاه ها در دانشگاه و صنعت و بازار بسیار متفاوت است. به طورقطع اگر دانشگاه بتواند وارد بازار شود، بسیار موفق عمل خواهد کرد اما دانشگاه در جزیره خود و بازار در جزیره خود فعالیت می کنند و شکاف عمیقی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد و به این شکل نمی توان دفتری با عنوان دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه تأسیس کرد بلکه باید فراتر از این ها باشد و اعضای هیأت علمی دانشگاه باید ریسک ورود به بازار را بپذیرند.

او ادامه می دهد: این که یک شرکت از دل بازار قصد برقراری ارتباط با دانشگاه را داشته باشد این اتفاق نمی افتد چرا این شرکت داده های خاصی دارد که به راحتی نمی پذیرد این داده ها را در اختیار دانشگاه قرار دهد و به همین ترتیب، دانشگاه هم داده های پژوهشی خاصی دارد که حاضر نمی شود بدون پرداخت هزینه در اختیار شرکت ها قرار دهند بنابراین بهترین راهکار، ورود استادان و اعضای هیأت علمی به بازار کار است که به شخصه مسئولیت داده ها را بر عهده بگیرند. در شرکت ما هم دقیقا همین روند طی شده به طوری که بنده عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیقاتی دانشگاه هستم.

حمایت های مالی باید شفاف باشند

جهان شاه بیان می کند: ما قوانین خوب مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان داریم اما دستگاه های اجرایی که باید این مصوبات را اجرا کنند، به این مسائل آگاه نیستند و شرکت ها را برای استفاده از این امتیازها خسته می کنند. گاهی شرکت ها مسیر اشتباهی را طی می کنند. به عنوان مثال، شرکت های دانش بنیان گرید 1 می توانند از معافیت های مالیاتی استفاده کنند و در این معافیت های مالیاتی همیشه رانت و فساد وجود دارد بنابراین چرا این معافیت ها وجود دارند. ما در امر شرکت های دانش بنیان به دنبال حمایت های مالی شفاف و ضمانت شفاف بر اجرای آنها هستیم. ما شرکت فناور برتر شده ایم اما گرید 2 فناوری را دریافت کرده ایم که با هم سازگار نیست.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا