مردم ایران دچار اینفودمی شده‌اند

دکتر مینو محرز با حضور برنامه «گفتگوی اجتماعی» در باره روند شیوع ویروس کووید 19 گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا هماهنگی خوبی برای پیشگیری و کنترل وجود نداشت. گرچه ایران، سیستم بهداشتی کارآمدی برای کنترل اپیدمی و عفونت‌ها دارد اما کمبود کیت تشخیص بیماری در ابتدا، روند مقابله با بیماری را سخت کرد.

وی، تحریم‌ها را دلیل عمده تاخیر در ساخت واکسن کرونا دانست و عنوان کرد: با وجود تحریم‌های شدید، آزمایشگاه‌های تخصصی ویروس شناسی ایجاد شد و به زودی واکسن هم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا واکسن تولید شده در ایران از نوع ویروس ضعیف شده است که نظیر آن در کشورهای چین، هند و کوبا تولید شده است.

محرز تصریح کرد: من به عنوان ناظر بر مراحل تولید یکی از واکسن‌ها، درمورد کیفیت آن اطمینان می‌دهم و حاضرم به عنوان اولین نفر آن را تزریق کنم. این واکسن در مرحله نخست بالینی به 56 نفر تزریق شد و هیچ گونه عوارضی به دنبال نداشت. درخواست برای مرحله دوم که تزریق برای 400نفر سنین بالا و 300 نفر سنین بین 18تا 50سال است اعلام شده است. این مرحله ایمنی و میزان پادتن تولید شده را مشخص می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد با پیشرفت برنامه، نیمه فروردین سال آینده مرحله دوم به پایان برسد و در مرحله سوم تعداد بیشتری از هموطنان واکسینه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که تا زمان اجرای واکسیناسیون، فاصله گذاری فیزیکی، زدن ماسک و شستن دست‌ها تنها راه کنترل بیماری است، گفت: تحقیقات نشان داده استفاده همه جامعه از ماسک شیوع ویروس را تا 97درصد کاهش می‌دهد و اخیرا ثابت شد که استفاده از دو ماسک، موجب کاهش چشمگیر ابتلا به این بیماری می‌شود.

به عقیده محرز در شرایط فعلی و با وجود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم، نزدن ماسک جرم است و افرادی که رعایت نمی‌کنند باید جریمه شوند.همانگونه که در تمام دنیا با جریمه توانسته‌اند تا حدودی این همه گیری را کنترل کنند.

وی درباره جهش‌های مکرر ویروس کووید 19 هشدار داد و گفت: معمولا گونه‌های جهش یافته ویروس‌ها، پس از مدتی از بین می‌روند اما این ویروس در فاصله‌های زمانی متعدد جهش پیدا می‌کند و از بین نمی‌رود، از این رو لازم است ما خود را با شرایط موجود سازگار کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر منفی فضای مجازی بر ذهن مردم و ایجاد استرس، گفت: متاسفانه مردم ایران دچار اینفودمی شده‌اند که بسیار خطرناک تر از اپیدمی است چرا که مردم به بیراهه کشیده می‌شوند.

محرز از مردم خواست به سیستم بهداشت و درمان کشور اعتماد کنند و به جای اهمیت دادن به موج داده‌های فضای مجازی پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی به سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: مردم باید نوروز 1400 را مانند نوروز 99 در منزل، بدون مسافرت، دورهمی و مراسم عید دیدنی برگزار کنند. اگر رفت و آمد و میهمانی‌ها آزاد باشد با سرعت به نقطه خطرناک خواهیم رسید.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا از افزایش میزان بستری‌های مربوط به کووید 19 در بیمارستان‌های خصوصی تهران خبر داد و اظهار کرد: کاهش ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی نسبت به بیمارستان‌های معین، نشان می‌دهد شیوع ویروس در میان قشر مرفه جامعه سرعت بالاتری دارد و این موضوع به دلیل افزایش سفر در هفته‌های گذشته بود.

محرز درباره تاثیر گیاهان دارویی در درمان بیماری گفت: تنها یک نوع طب وجود دارد آن هم طب مبتنی بر شواهد است بنابراین کسی که ادعا می‌کند یک داروی گیاهی موثر است، باید طبق روال، پروپوزال ارائه دهد و با آمار و ارقام ثابت کند که این دارو موثر بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ داروی گیاهی که بر ویروس کووید 19 موثر باشد وجود ندارد و هرگونه تبلیغات درباره دارو تنها برای سودجویی است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا