روز ملی سلامت مردان

  • روز ملی سلامت مردان

نخستین پنج شنبه اسفند ماه به عنوان "روز ملی سلامت مردان" نام گذاری شده است.روز ملی سلامت مردان، اولین بار به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران در سال 1385 برگزار شد. پیشنهاد دهندگان تأكید كردند این اتفاق چند سالی است در كشور چین و در بعضی كشورهای اروپایی و آمریكا افتاده است. در این روز كل اورولوژیست‌های كشور در مطب‌ها، كلینیك‌ها و بیمارستان‌ها به معاینه رایگان مردان می‌پردازند.

«اورولوژیست‌ها زمینه را برای جلوگیری از بیماری‌های خطیر و بی‌علامتی كه به مراحل پیشرفته با علایم خطرناك می‌رسند، فراهم می‌كنند.»این حركت، كلید شروع یك حركت بزرگ است، «هدف انجمن اورولوژی از اقدام به این كار، بیمار‌یابی بیماری‌های خاموشی است كه به مردان و پسران مربوط می‌شود؛ مثل بیماری‌های مثانه، پروستات، تومور‌های كلیه، بیضه نزول‌نكرده، ناتوانی جنسی و … . این بیماری‌ها، خاموش هستند و متأسفانه آن‌گونه كه به بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه پرداخته می‌شود، به آن‌ها پرداخته نشده است.
تامین سلامت جسمی و روانی مردان در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری ها، حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری های خطیر و بدون علامت در جامعه مردان، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون بخشی در دستگاه های مرتبط با وزارت بهداشت در مقوله سلامت، از جمله اهداف در نظر گرفتن این روز است

  •  پايان دنيا در سال 2060 طبق پیش بینی نیوتن

پژوهشگر كانادايي «استيفن سنوبلن» 25 فوريه 2003 فاش کرد كه دستخط ايزاک نيوتن دانشمند قرن 18 را (كه در 1727 درگذشت) به دست آورده كه با محاسبات پيچيده اي پيش گويي كرده است كه جهان در سال 2060 پايان مي يابد. وي گفت اين دستخط اينک در يك آرشيو در اورشليم نگهداري مي شود. دستخط نيوتن بدون اين كه دارنده اش متوجه مطلب شود قبلا در يك حراج آثار تاريخي به فروش رفته بود. نيوتن بود كه نيروي جاذبه زمين را كشف و محاسبه كرد.

  • اختراع رادار

رابرت الكساندر واتسون ــ وات Watson – Watt فيزيكدان اسكاتلندي بیست و پنجم فوریه 1935 دستگاه تعیین محل پرواز هواپيما در آسمان و فاصله آن تا این دستگاه را که ساخته بود به معرض نمايش گذارد كه اختصارا «رادار » نام گرفت.
در دوران جنگ جهاني دوم از اين دستگاه براي آگاه شدن از حملات هوايي آلمان به خاك انگلستان استفاده شد و اينك وسيعا مورد استفاده است. دولت انگلستان در 1942 به سازنده رادار لقب «سر » داد. . واتسون ــ وات كه در 1892 به دنيا آمده بود در 1973 درگذشت.

  • درگذشت علی اکبر دهخدا

علی‌اکبر دهخدا  متولد ۱۲۵۷ تهرانبود.وی ادیب، لغت‌شناس، سیاست‌مدار و شاعر ایرانی است. او مؤلف و بنیان‌گذار لغت‌نامه دهخدا نیز بوده‌است.در حدود سال 1285 (1325 (قمری)) با همکاری جهانگیرخان شیرازی و با سرمایه قاسم خان تبریزی روزنامه صور اسرافیل را منتشر کرد.در سوئیس سه شماره از «صوراسرافیل» را منتشر کرد.
آنگاه دوباره به استانبول رفت و در سال 1327 (قمری) روزنامه ای به نام «سروش» را به زبان فارسی انتشار داد.مدتی ریاست دفتر (کابینه) وزارت معارف، ریاست تفتیش وزارت عدلیه، ریاست مدرسه علوم سیاسی و سپس ریاست مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی تهران به او محول گردید. چند روز قبل از شهریور 1320 و خلع رضاشاه، معزول شد و پس از آن بیشتر به مطالعه و تحقیق و نگارش پرداخت.
دهخدا به غیر از زبان فارسی به زبانهای عربی و فرانسه هم تسلط داشت و گاه برای تفنن شعر نیز می سرود. دهخدا جزو معدود شاعران دوره مشروطیت است که جهان بینی و جهان نگری روشنی دارد.او  ۷ اسفند ۱۳۳۴ تهران درگذشت.

  • درگذشت گلن تئودور سیبورگ

گلن تئودور سیبورگ متولد ۱۹ آوریل ۱۹۱۲بود. شیمیدان هسته‌ای آمریکایی بود که در سال ۱۹۵۱ به علت همکاری در کشف ده عنصر فرااورانیمی، برنده جایزه نوبل شیمی شد. وی برای نخستین بار مفهوم آکتینیدها را ارائه کرد و عنصرهای ۹۰ (توریم) تا ۱۰۳ (لورنسیم) جدول تناوبی را "اکتینیدها" نامید و آن‌ها را در ردیفی جداگانه زیر لانتانیدها طبقه‌بندی کرد. سیبورگ برای نخستین بار اصطلاح جزیره پایداری را در فیزیک هسته‌ای ابداع کرد. وی ۲۵ فوریهٔ ۱۹۹۹ (۸۶ سال)درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا