نیاز نسل جوان گفتگو کردن است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: فعالیت هایی که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از ابتدا تا کنون تعریف شده است فعالیت هایی مبتنی بر نیاز و مساله است که  تداوم بسیاری از این فعالیت‌ها نیز نشان داده که ما در جهاددانشگاهی به این موضوعات اعتقاد داریم و کارایی نیز دارد.

عیسی علیزاده با تاکید بر اینکه موضوع مناظرات موضوع مهمی است تصریح کرد: هرچه از زمان برگزاری نخستین دوره آن می‌گذرد نشان می دهد یکی از نیازهایی که نسل جوان به آن وابسته است و باید به آن توجه کرد، گفتگو است.

وی ادامه داد: موضوع گفتگو در سال‌های اخیر با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نیاز ملموس‌تری تبدیل شده و در ایام کرونا نیز قوت بیشتری گرفته است.

علیزاده با بیان اینکه در زمان شیوع بیماری کرونا مناظرات دانشجویی به فضای مجازی کشیده شد؛ اظهار کرد:  بر اساس بازخوردی که در این هشت دوره از مناظرات داشتیم، این موضوع به چند دلیل مورد علاقه دانشجویان است؛ نخست اینکه، برنامه های این چنینی در فضای دانشگاهی و غیردانشگاهی نداریم و دانشجویان، قشر آرمانگرا و آرمان خواهی هستند که در نکاتی که می گویند مطالبی است که در طول زمان به آن رسیده اند، برخی از آنها تغییر یا تثبیت می یابد و در جهت مخالف هم عده ای این مباحث را قبول ندارند.

 وی افزود: نکته دیگر اینکه مناظرات صرفاً یک تریبون آزاد نیست که دانشجو حرف خود را بزند و بعد بدون شنیدن نظری مناظره تمام شود. قاعدتاً برگزاری آن در حضور داوران و مخاطبان، باعث رعایت اخلاق مناظره می‌شود.  از سوی دیگر، در کنار مناظره باید تیم علمی حاضر و اعضا را همراهی کند و اگر تیمی انتظار بالایی از خود دارد باید حرف‌هایی که می‌زند با پشتوانه علمی باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی  اظهار داشت: مناظرات یک کار جمعی است و اهدافی که برای یک کار فرهنگی فاخر در دانشگاه تعریف می شود را می توانیم در این مناظرات ببینیم. یکی از نکاتی که در مناظرات با آن مواجه هستیم، بحث گذاره ها هست تا نتوانیم گذاره هایی انتخاب کنیم که در فضای دانشگاهی و غیردانشگاهی نتوانند در مورد آن بحث کنند انتظار این که به حل مساله برسیم، انتظار به جایی نیست . باید اجازه دهیم در مورد مسائل اصلی کشور در حوزه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در یک محیط کاملا علمی و به دور از موضع گیری سیاسی مورد بحث قرار گیرد.

دومین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی برگزار می کنیم

در ادامه این نشست سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از حضور 262 تیم در نهمین دوره مسابقات ملی مناظره خبر داد و گفت:  ۶ درصد دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از دانشجویان مقطع کاردانی، ۷۴ درصد از مقطع کارشناسی، ۱۱ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و ۹ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی دکتری هستند.

همچنین ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند، ۱۳ درصد زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۰ درصد دانشجوی دانشگاه پیام‌نور و فرهنگیان و ۸ درصد از شرکت‌کنندگان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند.
وی با اشاره به برگزاری 521 مناظره در این دوره مسابقات گفت: استان های البرز، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، قزوین و زنجان بیشترین تعداد شرکت کننده را داشتند.

عباسی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان، همانند دوره‌های گذشته از همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بهره‌مند بوده‌ایم و تعداد ۱۵۰ عضو هیات علمی داوری مسابقات را عهده‌دارند، گفت: در این دوره مانند دوره‌های پیشین، سعی شده گزاره‌ها، شیوه تدوین آن‌ها و استاندارد‌های مربوطه رعایت شود.

وی ادامه داد: تعدادی از گزاره‌ها از میان گزاره‌های مسابقات بین‌المللی مناظره دانشجویان جهان انتخاب شده است.

عباسی با اشاره به شرکت کشور‌های اطراف ما که سطح ضعیف‌تری از ایران دارند، در مسابقات بن المللی مناظره گفت: در کنار این مسابقات، بنا داریم دومین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی را برگزار کنیم و در نهایت یک تیم برگزیده برای راهیابی به این مسابقات در سطح بین‌المللی اعزام شود.

وی ادامه داد: در مرحله کشوری این دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، ۳۲ تیم در دو مقطع مجزا به مناظره می‌پردازند و نهایتاً ۱۶ تیم به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. مرحله منطقه‌ای این دوره مسابقات مناظره به دلیل برگزاری مجازی مسابقات، حذف شد و دبیرخانه مرکزی این مرحله را در قالب مرحله کشوری برگزار می‌کند. پایان اسفندماه، نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به قهرمان این دوره از مسابقات اهدا خواهد شد.
در ادامه این نشست، گروه‌های راه‌یافته به مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی، به معرفی تیم خود پرداختند.

نشست خبری تشریح برنامه‌های نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی امروز سه‌شنبه پنجم اسفندماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا