همه گیری کرونا و لزوم توجه بیشتر به سلامت مردان

 معاون بهداشت دانشگاه ایران در یادداشتی بیان داشت: در سال‌های اخیر با همت اداره سلامت میانسالان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هفته‌های ملی سلامت بانوان و مردان با هدف حساس سازی جامعه و بهبود و ارتقای سلامت با همکاری و مشارکت سایر بخش‌ها برگزار می‌شود.

هفته ملی سلامت مردان در سال جاری (یکم تا هفتم اسفند ماه) در شرایطی برگزار می‌شود که با همه گیری کووید ۱۹ مواجه هستیم. توجه به این موضوع اهمیت بسیاری داشته و در چنین شرایطی اطلاع رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به طور کلی و بیماری کووید ۱۹ به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه های بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبت های به موقع در بیماری های زمینه ای، می تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران فوق تلقی شده و برگزاری این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت به  سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.

جلب نظر سیاستگزاران و مسئولان نسبت به اهمیت سلامت مردان و تاثیر آن بر سلامت خانواده، جامعه و اقتصاد کلان و اقتصاد سلامت، افزایش آگاهی جامعه در خصوص سلامت مردان و اطلاع رسانی و حساس سازی در این خصوص، افزایش آگاهی و دانش مردان در جنبه های مختلف سلامت شامل سبک زندگی سالم. سلامت روان، سلامت باروری، سلامت اجتماعی و … اهداف هفته ملی سلامت مردان در سال ۹۹  هستند.

به همین منظور برنامه‌ها و فعالیت‌های لازم در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به اهداف یادشده، شرایط اپیدمی  کووید ۱۹ و با تاکید بر اطلاع‌رسانی و آموزش‌های گسترده مجازی در جهت افزایش سواد سلامت جامعه، توانمندسازی آنان در خود مراقبتی و  بهبود شیوه زندگی گروه‌های هدف برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی ایران روزنگار هفته ملی سلامت مردان در سال ۱۳۹۹ به این شرح است:‌
جمعه یکم اسفند: حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان
شنبه دوم اسفند: بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا
یکشنبه سوم اسفند: شیوه زندگی سالم  مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی
دوشنبه چهارم اسفند: سرطان های شایع مردان و مراقبت های پیشگیرانه در دوره کرونا
سه شنبه پنجم اسفند: کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار
چهارشنبه ششم اسفند: نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوره کرونا
پنجشنبه هفتم اسفند: (روز پدر) گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا