آیا معلمان ایرانی نیز در اولویت واکسن کرونا قرار دارند؟

به گزارش سیناپرس، ویروسی که تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از آن بنا بر گفته محمد رضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، واکسیناسیون است و حداقل  برای تحقق این امر در مرحله نخست به ۳ میلیون دوز واکسن فوری نیاز داریم.

در حال حاضر ایران با جمعیت 85 میلیون نفری، حدودا به 170 میلیون دوز واکسن نیاز دارد. قطعا تامین این میزان واکسن از یک منبع امکان پذیر نیست از اینرو هم اکنون  ایران سه مسیر( تولید داخلی واکسن کرونا با توان دانشمندان ایرانی، تولید مشترک از طریق انتقال دانش فنی و واردات واکسن) را برای واکسیناسیون جمعیت کشور علیه کووید-19 دنبال می کند.

بیست و یکم بهمن امسال ایران واکسیناسیون کرونا را با استفاده از واکسن اسپوتنیک( Sputnik V) ساخت روسیه به صورت رسمی طی مراسمی در تهران و استان‌های دیگر با دستور رییس جمهور آغاز کرد که بنابر گفته دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت،  ابتدا پرسنل فعال در بخش آی سی ی و بیمارستان‌ها و پس  از آن پرسنل آی سی یو و سایر کادر درمان، افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب پذیر، در اولویت واکسیناسیون علیه کووید 19 قرار دارند.
به گفته عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز، جانبازان شیمیایی در اولویت واکسن کرونا قرار خواهند گرفت.
مسلم است که باید اولویت اول به کارکنان بخش بهداشت و سلامت، گروه های آسیب پذیر و جانبازان اختصاص داده شود اما دیگر اقشار جامعه مانند معلمان و کادر آموزشی کجای این لیست و اولویت قرار دارند؟   

به گزارش سیناپرس، چندی پیش«یونیسف» صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل با صدور بیانیه ای از نهادهای برنامه ریز برای واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشورهای مختلف درخواست کرد که  پس از کادر درمان و بیماران پر خطر، معلمان و اساتید در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند تا در روند تحصیل دانش آموزان اختلال ایجاد نشود.

در حال حاضر برخی کشورها مانند کانادا در تلاشند که معلمان و مربیان را در اولویت دریافت واکسن قرار دهند تا آموزش و پرورش کمترین آسیب را بر اثر پاندمی متحمل شود.

دولت بلژیک نیز چهارشنبه هفته گذشته (۱۰ فوریه) اعلام کرد، قصد دارد در قالب یک طرح آزمایشی از معلمان و کارکنان مدارس تست بزاق به عمل آورد تا از گسترش بیشتر ویروس کرونا در مکان‌های عمومی جلوگیری کند.

در این بین ایالت متحده آمریکا روندی دیگر را در پیش گرفته است؛ هفته گذشته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا دستورالعمل هایی را برای بازگشایی مدارس ارائه داد و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را توصیه کرد. در بخشی از این دستور العمل آمده که واکسیناسیون برای معلمان اولویت بندی شده اما ضرورتی بر انجام آن نیست؛ اصرار بر مخالفت با واکسیناسیون معلمان توسط کاخ سفید در حالی صورت می گیرد که کاملا هریس، معاون رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز گفت: معلمان برای واکسیناسیون باید در اولویت قرار گیرند.

 اما این روند در ایران چگونه است؟ آیا معلمان ایرانی نیز در اولویت واکسن کرونا قرار دارند؟

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص اظهارداشت:هیچ قشری به اندازه درمانگر در اولویت نیستند. قشر درمانگر به خصوص پرستاران و پزشکان که اکنون به شدت در تماس مستقیم بیماران کرونایی قرار دارند باید در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا باشند. پس از آن کارکنان بخش مراقبت‌ های ویژه مراکز درمانی، سپس کادر درمان و بعد خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار دارند.

وی افزود: اگر اظهار کنیم که قشر فرهنگی هم در اولویت واکسن کرونا قرار بگیرند و قبل از بقیه از امتیاز واکسن کرونا بهره ‌مند شوند، شاید حرف اشتباهی نباشد اما با اولویت قرار دادن قشر فرهنگی، باید دانش آموزان و خانواده های آنها هم از واکسن کرونا بهره‌ مند شوند که در واقع کل افراد جامعه می ‌شوند. من با اولویت بندی ستاد کرونا موافق هستم و این دسته بندی بسیار درست و عادلانه است و کسی نباید خارج از اولویت واکسن بزند.
این در حالی است که چندی پیش مدیرکل روابط عمومی سازمان سازمان نظام پزشکی با انتشار نامه ‌ای به وزارت بهداشت پیشنهاد کرد «در واکسیناسیون کرونا، به هنرمندان و برنامه‌سازان هنری همپای کادر درمان نگریسته و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم برای آنان در نظر گرفته شود»!
هرچند  انتشار این نامه با واکنش‌های مختلفی همراه شد و آقای مدیرکل در صفحه شخصی ‌اش بابت انتشار این نامه عذرخواهی کرد، اما ماجراهای این نامه و تقابل مجازی موافقان و مخالفانش همچنان ادامه دارد. به گزارش سیناپرس، به اعتقاد برخی از مردم و کارشناسان، اگر قرار باشد پس از کادر درمان و سالمندان و بیماران، اقشار دیگری از جامعه در اولویت قرار داده شوند، معلمان، کادر آموزشی، کارمندان بانک، افسران پلیس، آتش نشانان، کارمندان صنعت حمل و نقل و افرادی که در فروشگاه‌های دارویی و مواد غذایی کار می‌کنند، هستند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا