نجات محیط زیست با شیوه های جایگزین تولید پلاستیک

به گزارش سیناپرس به نقل از japantimes، حجم سالانه پلاستیک تولید شده در دنیا به اندازه پر شدن یک آسمان خراش در نیویورک است. از 380 میلیون تن پلاستیک تولید شده به طور سالیانه، تنها یک درصد آنها به لحاظ زیستی تجدیدپذیر بوده یا به جای سوخت های فسیلی از منابع طبیعی تجدیدپذیر تولید می شوند که سهم بسیار کمی از بازار را به خود اختصاص می دهد.

در حالی که جایگزینی پلاستیک بر پایه نفت هنوز مراحل اولیه خود را در ژاپن پشت سر می گذارد، اما شماری از تولیدکنندگان به رغم چالش های اولیه ای که این نوآوری ها دارند، روی این مواد سرمایه گذاری کرده اند.

با وجود این که تولید پلاستیک به طور مستمر از 7518 تن در سال 1980 به 67/10 میلیون تن در سال 2018 افزایش یافته، آنها امیدوارند که بتوانند در آینده ای نزدیک بازار رو به رشد ژاپن را تصاحب کنند.

کمپین جهانی علیه آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و خشم عمومی را نسبت به گروهی از موادی در پی داشته که مشکل اساسی آنها، تجزیه ناپذیر بودن آنهاست و می توانند سلامت کل اکوسیستم ها را به خطر بیاندازد.

به گزارش سیناپرس، اقدامی که در جایگزینی تولید مواد پلاستیکی می توان استفاده کرد اسن است که به عنوان مثال، پلیمرها را می تواند از مواد طبیعی مانند سلولز گرفته شده از گیاهان و استفاده از فرآیندهای طبیعی مانند تخمیر میکرواورگانیسمی استفاده کرد. این مواد تجزیه پذیر و قابل بازیافت و استفاده محدد هستند و حتی می توان آنها را به طور خوراکی مصرف کرد.

درواقع، تولید موادی که با توجه به داشتن ویژگی های پلاستیک، اما چرخه عمر کوتاه تری داشته باشند می تواند تأثیر زیست محیطی را به عنوان اقدامی انقلابی به دنبال داشته باشد. این حوزه در ژاپن طرفداران زیادی پیدا کرده و پروژه هایی هم در دست کار قرار گرفته اند به عنوان مثال، شرکت Material ConneXion در توکیو بیش از 3 هزار نوع مواد را ذخیره سازی می کند که جایگزینی برای پلاستیک های پایه نفتی هستند.

این مواد شامل موادی چون الیاف ساخته شده از خمیر چوب، نوعی پلاستیک با قابلیت تبدیل به کود و نوعی پلیمر گیاهی هستند که توسط بزرگ ترین شرکت شیمیایی ژاپن، Mitsubishi Chemical تولید می شوند. برخی شرکت های دیگر هم هستند که با هم در استفاده از اتانول ساخته شده از گازدار کردن زباله های قابل احتراق همکاری می کنند. به گزارش سیناپرس، استارتاپ های ژاپنی از این روش برای تولید «پلی الفین» استفاده می کنند.
ماده «پلی الفین» نوعی پلیمر است که در تولید اسباب بازی گرفته تا غشاهای تمیز مورد استفاده قرار می گیرند. این پروژه قرار است به طور آزمایشی در سال 2022 آغاز شود و انتظار می رود رونمایی از آن در سال 2025 اتفاق بیافتد. برخی دیگر از محققان ژاپنی هم به دنبال راهی جایگزین برای پلاستیک های فسیلی هستند.

این روند به تازگی آغاز شده اما گرایش شرکت های مختلف استارتاپی و دانش بنیان در ژاپن با تمایل زیاد به کار در این حوزه باعث شده اند، چنین پروژه های تحقیقاتی با سرعت زیادی پیش رود و محققان امیدوارند در آینده ای نزدیک استفاده از مواد پلاستیکی در دنیا به حداقل برسد.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا