کشف شگفت انگیز یک پنگوئن زرد رنگ در قطب جنوب

به گزارش سیناپرس، به تازگی در جزیره جنوبی جورجیا یک پنگوئن زرد کمیاب مشاهده شده است که زیست شناسان هنوز نتوانستند دلیل آن را به طور کامل توضیح دهند. بر این اساس در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی یک عکاس حیات وحش تصاویری از این پنگوئن نادر را در یک جزیره دور افتاده در جنوب جورجیا ثبت کرد و اخیراً این عکس ها را منتشر کرده است.

ایو آدامز (Yves Adams) طی یک پست در شبکه های اجتماعی از دیدن و عکاسی از یک شاه پنگوئن در کنار فیل های دریایی و خوک های آبی خزدار قطب جنوب و هزاران شاه پنگوئن دیگر ابراز شگفتی کرده و گفته است که چقدر می توانم خوش شانس باشم!

آدامز در آن زمان، یک سفر تیمی عکاسی دو ماهه را در اقیانوس اطلس جنوبی می گذراند که در ساحل جورجیا جنوبی متوقف شده و با این پنگوئن عجیب رو به رو شده بود. وی در توضیحات اعلام کرد که تا آن لحظه یک پنگوئن زرد ندیده بود. در آن ساحل ۱۲۰ هزار پرنده وجود داشت که این تنها پنگوئن زرد آنجا بود.
شاه پنگوئن (Aptenodytes patagonicus) دومین گونه بزرگ پنگوئن ها پس از پنگوئن امپراتور است که دقیقا مانند آنها از نزدیک با یکدیگر در تعامل هستند. این پنگوئن ها نیز بدنی سیاه و سفید داشته و دارای طوقه طلایی رنگ مایل به زرد هستند.به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه قطب جنوب استرالیا، رنگدانه های زرد منحصر به پنگوئن ها بوده اگرچه همه گونه ها آن را ندارند.

به نظر می رسد این پنگوئن طلایی کمیاب، پرهای زرد خود را حفظ کرده اما پرهای تیره خود که معمولاً توسط یک رنگدانه قهوه ای مایل به سیاه معروف به ملانین رنگ می شود را از دست داده است.

به اعتقاد آدامز این پرنده زرد یک بیماری ژنتیکی دارد که به عنوان لوسیسم شناخته می شود و در آن فقط مقداری از ملانین از بین می رود. دی بورسما (Dee Boersma)، از زیست شناسان حفاظت و استاد دانشگاه واشنگتن که بخشی از افراد اعزامی نبوده، با آدامز موافق است. وی تایید کرد که احتمالا این پنگوئن فاقد رنگدانه بوده بنابراین لوسیستیک است.به گزارش سیناپرس، پنگوئن های آلبینوی واقعی همه رنگدانه ها را از دست می دهند اما این پرنده سری قهوه ای رنگ دارد بنابراین باید مقداری از رنگدانه های خود را حفظ کرده باشد.
پنگوئن هایی مشابه  با پرهای غیرمعمول نادر هستند و گاهی اوقات فقط با معاینه و بررسی این نوع پنگوئن ها می توان علت  وجود رنگ های نادر را تشخیص داد.

برخی از تغییر رنگ های غیرمعمول می تواند به دلیل آسیب دیدگی، رژیم غذایی یا بیماری باشد، اما بسیاری از موارد به دلیل جهش در ژن های پرنده است. چنین جهش هایی می تواند باعث ایجاد پنگوئن های «ملانیستیک» که بخش های سفید آن سیاه و پنگوئن های «آلبینیستیک» که هیچ ملانینی نداشته بنابراین سفید هستند، شود.
اما کوین مک گراو (Kevin McGraw)، از بوم شناسان رفتاری یکپارچه در دانشگاه ایالتی آریزونا که وی نیز بخشی از این تیم عکاسی – تحقیقاتی نبود، اعلام کرد که من پرنده را لوسیستیک نمی نامم زیرا به نظر می رسد این پنگوئن فاقد تمام ملانین است بنابراین به نظر می رسد که آلبینو باشد.

به گزارش سیناپرس،وی تاکید کرد که برای تشخیص دقیق تر و اظهار نظر بهتر، آزمایش بیوشیمیایی و نمونه پر این جانور مورد نیاز است. در ضمن از نظر طبیعی حیوانات می توانند آلبینو بوده اما هنوز رنگدانه های غیر ملانین داشته باشند.
مک گراو در خاتمه توضیحاتش گفت: «این پنگوئن در حالی که رنگدانه زرد را در پرهای خود حفظ کرده، رنگدانه کاروتنوئید یا قرمز زرد- نارنجی را در منقار خود و رنگدانه ملانین را در پرهای خود از دست داده است. بنابراین تشکیلات ژنتیکی و سلولی برخی از رنگدانه ها از بین رفته اند در حالی که برخی دیگر از آنها باقی مانده اند.»
وی افزود: «پنگوئن ها برای عملکردهای مختلف، از جمله انتخاب همسر، استتار یا محافظت در برابر نور خورشید، از رنگ بدن و پرها استفاده می کنند. می توان تصور کرد که چنین انحراف رنگی می تواند بر بقا و تولید مثل این جانور تأثیر بگذارد.»