عدم ابتلای کودکان به کووید 19 علمی نیست

دکتر نصراله پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سیناپرس همدان گفت: کرونای جهش یافته سرایت پذیری بالایی داشته و کودکان بهترین منبع برای گسترش و پخش این ویروس به خانواده ها هستند.

وی تاکید کرد: حتی المقدور خانواده ها کودکان را از بردن به مکانهای غیر ضروری از جمله مراکز خرید، بردن کودکان به همراه خواهران و برادران در مطب های پزشکان خودداری کنند.

دکتر پزشکی اظهار کرد: ویروس کرونای جهش یافته سرایت پذیری بالاتری نسبت به کووید 19 داشته و شواهد موجود در انگلیس و آفریقای جنوبی نشانگر این موضوع است که افراد جوان بین 18 تا 30 سال بیشتر درگیر می شوند و در کودکان خیلی تایید نشده است، اما کودکان منبع خوبی برای پخش ویروس در بین خانواده ها محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه هیچ مستندی برای ابتلای کمتر کودکان به کووید 19 به طور قطعی وجود ندارد، گفت: مستنداتی وجود دارد که کودکان به اشکال شدید بیماری کمتر مبتلا می شوند حتی ممکن است در این دوره هیچ علامتی بروز ندهند.

این متخصص کودک در گفتگو با سیناپرس یادآور شد: در مواردی کودکانی را داشته ایم که دچار التهاب چند ارگانی شده اند بنابراین این موضوع که در میان مردم گفته می شود و آن عدم ابتلای کودکان به کووید 19  علمی نیست.

پزشکی خاطرنشان کرد: طبق آخرین اطلاعات ژانویه 2021 در سایتهای معتبر جهانی میزان عفونی شدن کودکان مانند بزرگسالان بوده و هیچ تفاوتی بین درصد ابتلای کودکان به این بیماری بر اساس جنسیت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فرضیه ای برای شدت بیماری در آقایان وجود دارد، گفت: فرضیه ای وجود دارد که آقایان به اشکال شدید بیماری نسبت به خانمها مبتلا می شوند که ممکن است ناشی از اختلافات هورمونی آقایان باشد اما تمامی این مباحث فرضیه بوده و ثابت نشده است.

پزشکی باز شدن مدارس و حضور کودکان در اجتماعات غیر ضروری را تهدیدی  برای پخش ویروس برشمرد و گفت: ویروس جهش یافته کرونا سریت پذیری بالایی داشته و بهتر است از بردن کودکان به تجمعات غیر ضروری از جمله مدارس خودداری کنیم.

وی به اهمیت پایش کودکان تا پنج سالگی در مراکز بهداشتی اشاره کرد و گفت: کودکان تا پنج سالگی توسط مراکز بهداشتی از نظر سلامت و رشد مورد پایش قرار میگیرند، بنابراین نیازی به مراجعه  خانواده ها در مطب پزشکان جهت چکآب وضعیت رشد کودکان نیست.

دکتر پزشکی ادامه داد: در مواردی که مراکز بهداشت در منحنی رشد کودکان افت مشاهده کنند، خطوط تکاملی باید مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد که در این شرایط با رعایت پروتکل بهداشتی می توانند به متخصصان و مراکز مورد نظر مراجعه کنند چرا که عدم مراجعه در این شرایط ممکن است زمان طلایی برای رشد به موقع کودکان از دست برود.

متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه هر مادری در صورت رعایت موارد بهداشتی نباید هیچ گونه استرس و اضطرابی داشته باشد، گفت: مادران باید از ارتباط کودکان با افراد غیر از درجه یک جلوگیری کنند همچنین نحوه صحیح ماسک زدن را به کودکان بالای دو سال آموزش دهند همچنین استفاده از شیلد برای کودکان را با آهنگ و شعر انجام دهند تا کودکان برای عدم استفاده از شیلد مقاومت نشان ندهند.

گزارش:زهرا فرامرزدوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا