تامین ۷۰ درصد شبکه غذایی صخره های مرجانی از منابع اقیانوسی

 آب های باز سطحی در مناطق گرمسیری از نظر مواد مغذی ضعیف هستند و معمولاً تصور می شود که نسبتاً حاصل خیر نباشند، اما تازه ترین تحقیق انجام شده در خصوص این محیط ها از نظر زیست محیطی از آنچه که محققان قبلاً تصور می کردند، ارزشمندتر است.

محققان دانشگاه «نیوکاسل» در انگلیس در این مطالعه با استفاده از تجزیه و تحلیل های پیشرفته ایزوتوپی، رژیم های غذایی چهار گونه ماهی «هامور» (نوعی ماهی مناطق گرمسیری) را در نزدیکی یک صخره مرجانی در مالدیو ، بررسی کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که هر چهار گونه این ماهی ها برای تغذیه به منابع باز اقیانوسی تکیه داشتند و این موضوع در مورد هامورهای موجود در خارج از این صخره مرجانی حلقه ای شکل و نیز هامورهای یافت شده در داخل این تالاب صادق بود.  

محققان حدس می زنند که هامورها از ماهی های پلانکتون خور که برای محافظت از خود به صخره های مرجانی متکی هستند، تغذیه می کند.

آنها معتقدند که این انرژی دریایی ممکن است از طریق ماهی هایی که این پلانکتون ها را می خورند و بعد خود تغذیه هامورها می شوند، وارد این چرخه غذایی شده باشد.

محققان تخمین می زنند که پدیده فراز جوشی (حرکت فرازین آبهای سرد و مغذی دریا که ماهی ها را جلب می کند) از اعماق اقیانوس منجر به انتقال آب غنی از مواد مغذی به سطح آب می شود که غذای پلانکتون ها را تامین می کند و بعد این پلانکتون ها  خوراک بسیاری از ماهی های صخره ای می شوند که سرنوشت اغلب آنها به معده هامورها ختم می شود.

این محققان تایید کرده اند که شبکه غذایی این صخره مرجانی در مالدیو به اندازه زیای به منابع دریایی تکیه دارد که از این اقیانوس باز  سرچشمه می گیرد.

آنها متوجه شدند که این منابع دریایی بیش از ۷۰٪ از رژیم های غذایی اکوسیستم های صخره های مرجانی را تشکیل می دهد و بقیه آن از منابع مرتبط با صخره ها حاصل می شود.

«کریستینا اسکینر» ، بوم شناس و نویسنده اصلی این مطالعه ، در یک خبرنامه گفت: این مطالعه بینش مهمی را در مورد تغذیه اکوسیستم های صخره های مرجانی، به ویژه وابستگی آنها به تولیدات دریایی ارائه می دهد.

محققان گفتند: نتایج این مطالعه ما را مجبور می کند که در نحوه مشاهده صخره های مرجانی تجدیدنظر کنیم و میزان ارتباط آنها را با اقیانوس اطراف برجسته می سازد.

درصورتیکه ماهی های هامپر برای تامین غذای خود بیشتر به منابع دریایی متکی باشند، شاید آنگونه که بسیاری از تحقیقات شیلات پیش بینی کرده اند، این گونه از ماهی با از دست دادن مرجان های زنده تحت تأثیر قرار نگیرند. از طرف دیگر ، برخی مطالعات پیش بینی کرده اند که منابع اقیانوسی در آینده بر اثر تغییرات آب و هوایی کاهش می یابند. اگر چنین موضوعی صادق باشد و ماهی های هامپر به انرژی باز اقیانوسی متکی باشند، در آن صورت تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت.

صخره‌های مرجانی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند. صخره‌های مرجانی یکی از مهمترین، ظریفترین و متنوع ترین اکوسیستم‌های آبی است که شکل‌گیری آن به زمان زیادی نیاز دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارند. بیشتر صخره‌های مرجانی بین پنج تا ده هزار سال عمر دارند و بسیاری از آن‌ها صخره‌های آبی روی هم انباشته شده‌ای هستند که میلیون‌ها سال قدمت دارند.

مشروح این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا