چگونه از موج های بعدی کرونا پیشگیری کنیم؟

به گزارش سیناپرس، مطالعه و بررسی های جدیدی توسط پژوهشگران انجام شده است که پیش بینی می کند، برنامه های واکسیناسیون به همراه فاصله گیری فیزیکی و استفاده از ماسک برای مهار گسترش دوباره ویروس کرونا کافی خواهد بود و نیازی به ایجاد محدودیت های بیشتر نظیر قرنطینه کامل و خانه نشینی نیست.
برنامه های واکسیناسیون که در بیشتر کشورها در حال اجرا است برای مهار این ویروس کشنده بسیار مهم بوده و می تواند از گسترش آن جلوگیری کند. البته فراموش نشود که برنامه واکسیناسیون برنامه ای زمان بر است و در کنار آن باید پروتکل های بهداشتی از قبیل فاصله گیری فیزیکی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها ادامه داشته باشد. 

شنگ جی لای (Shengjie Lai) از اعضای این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون در این رابطه توضیح داد: مطالعات ما یک چهارچوب و مجموعه ای از خروجی ها را فراهم می کند که می تواند توسط سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی برای شناسایی سطوح مناسب مداخله کنترل شیوع کووید ۱۹ به مرور مورد استفاده قرار گیرد.

این تیم تحقیقاتی برای مدل سازی تأثیر بالقوه واکسیناسیون و فاصله گیری فیزیکی بر انتقال ویروس و گسترش این بیماری با سویه های جدیدش، از داده های موقعیت جغرافیایی تلفن همراه ناشناس با داده های مورد اپیدمیولوژیک و ویروس کرونا استفاده کرد. آنها تأثیر ترکیبی از این مداخلات در شهرهایی با جمعیت کم، متوسط و بالا در کشور انگلستان را پیش بینی کردند که البته قابل تعمیم به سایر شهرها در سراسر جهان خواهد بود.

تأثیر فاصله گیری فیزیکی به شدت به عواملی چون تراکم جمعیت و در دسترس بودن واکسن در مناطق جغرافیایی و زمان بستگی دارد. محققان تلاش کردند تا درک بیشتری از رابطه بین این عوامل به دست آورند.

محققان اعلام کردند که برای جلوگیری از ایجاد موج های جدید و شدید کووید ۱۹ و رسیدن به ایمنی کامل باید در شهرهایی با جمعیت متوسط و بالا هم از برنامه واکسیناسیون و هم فاصله گیری فیزیکی استفاده کرد. با این حال، آنها معتقد هستند که شهرهایی با جمعیت کم که برنامه واکسیناسیون موثر را در پیش گرفته اند، بدون نیاز به فاصله گیری فیزیکی می توانند به طور کامل از گسترش و ایجاد موج جدید این بیماری جلوگیری کنند. لازم به تاکید است که در همه شهرها، اگر برنامه واکسیناسیون و پرتکل های بهداشتی رعایت شود، نیازی به قرنطینه کامل و ماندن در خانه و تعطیلی مشاغل نیست. 
نتایج این تیم همچنین نشان می دهد که اقدامات فاصله گیری فیزیکی قوی که برای مدت زمان کوتاهی اجرا می شوند  ممکن است موثرتر از اقدامات ضعیف اما طولانی مدت باشند. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله رفتار طبیعی انسان (Nature Human Behaviour) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا