ایران یکی از تشنه‌ترین کشورها به سرویس‌های فضایی است

دکتر مسعود طائفی با حضور در برنامه «گفتگوی علمی» با بیان این که بسیاری از چالش‌های موجود در کشور را می‌توان با فناوری فضایی برطرف کرد، اظهار کرد: متاسفانه همایش‌های بسیار زیادی برای کارایی دانش فضایی در حل مشکلات کشور برگزار می‌شود اما در حد پیشنهاد و ارائه مقاله باقی می‌ماند و به عمل نمی‌رسد.

وی، از فناوری «تله مدیسین» به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین کاربردهای مخابراتی دانش فضایی یاد کرد و گفت: تعداد زیادی کنفرانس ملی و بین المللی برای راه اندازی این فناوری برگزار شده است اما هنوز این امکانات حتی در یک روستا به صورت پایلوت اجرا نشده است.

عضو سابق هیئت علمی پژوهشگاه هوافضا به کاربردهای دیگر دانش فضایی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ایران یکی از تشنه ترین کشورها به سرویس‌های فضایی است و این دانش می‌تواند در مدیریت بحران، پایش آلودگی دریا و هوا، پایش عرصه‌های منابع طبیعی و مدیریت منابع آبی مورد استفاده قرار گیرد.

طائفی درباره سطح شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در فناوری فضایی گفت: یک شرکت دانش بنیان ایرانی تابستان سال گذشته برای یک کشور توسعه یافته رده اول دنیا پروژه حق آبه پیاده کرد اما این شرکت نمی‌تواند چنین پروژه‌هایی را در وزارت نیرو یا سازمان‌های دولتی ایران حتی مطرح کند.

وی افزود: راه اندازی و نگهداری ایستگاه سنجش آلودگی بسیار هزینه بردار است، در حالی که با تصاویر ماهواره‌ای می‌توان پهنه بندی را انجام داد و و با هزینه کمتر آلودگی را سنجید.

این کارشناس حوزه هوافضا با تاکید بر این که فناوری فضایی در کشور جوان نیست، بیان کرد: تعداد زیادی از نخبگان به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و در رویارویی با مشکلات ناامید شده و کشور را رها کرده‌اند، از این رو این حوزه دائما با افراد جوان روبرو می‌شود.

طائفی خاطر نشان کرد: درآمدی که شرکت‌ها از کاربرد فناوری فضایی در بخش‌های دیگر به دست می‌آورند از گردش مالی مستقیم فناوری فضایی است.

وی مدل‌های مختلف کسب و کار را برشمرد و اظهار کرد: مدل B to G که فروش محصول یا خدمت به دولت است در ایران تقریبا وجود ندارد چرا که سلسله مراتب اداری و دولتی بسیار خسته و ناامید کننده است و گرچه به ظاهر از طرح‌ها استقبال می‌شود اما اجازه راه اندازی داده نمی‌شود.

طائفی تاکید کرد: ظرفیت‌های علمی بسیار بزرگی در این حوزه در کشور وجود دارد. امید فعلی شرکت‌های دانش بنیان فضایی فعالیت در کسب و کارهای نوع B to B (ارائه خدمت به شرکت‌ها ) و B to C (فروش به مردم ) در ایران و کشورهای همسایه است.

وی اظهار امیدواری کرد دانشمندان و نخبگان این حوزه بیش از این دچار سرخوردگی نشوند و کشور را ترک نکنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا