ماهی ها جهان را چگونه می بینند؟

به گزارش سیناپرس، مدت هاست دانشمندان می دانند که بسیاری از حیوانات رنگ ها را متفاوت از انسان می بینند. در مطالعات بینایی حیوانات، از تلویزیون ها و مانیتورهای رایانه ای اغلب برای نمایش تصاویر و رنگ ها استفاده می شود.

اما مساله این است که صفحه های نمایش مورد استفاده انسان به طور کلی از سه رنگ قرمز، سبز و آبی برای ایجاد تصاویر استفاده می کنند و این تجهیزات نمی توانند دید ماورای بنفش (UV) را آزمایش کنند. نور ماورای بنفش طول موج هایی بین ۱۰ نانومتر تا ۴۰۰ نانومتر دارد در حالی که نور مرئی که انسان می تواند ببیند، از ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر اندازه گیری می شود.

با این حال، اکنون پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا نمایشگر جدیدی تولید کرده اند که شامل پرتوی بنفش و ماورای بنفش است که به آنها امکان می دهد توانایی های بصری حیواناتی را که می توانند طیف ماورای بنفش را ببینند، آزمایش کنند. این محققان برای آزمایش مورد نظر خود از دلقک ماهی (Amphiprion ocellaris) استفاده کردند.
دکتر ساموئل پاول (Samuel Powell)، از مهندسان دانشگاه کوئینزلند، و پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: «با استفاده از این صفحه نمایش، اکنون ما می توانیم از طریق نمایش اشکال ساده به حیوانات، توانایی تشخیص رنگ از یکدیگر یا درک آنها از حرکت را با الگوی نقطه ای آزمایش کنیم. ما این فرایند را UV-TV می نامیم.»

به گفته پاول هنگام تماشای این صفحه باید از عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کرد. وضوح تصویر این صفحه بسیار کم و در حد ۸ × ۱۲ پیکسل در یک محیط ۴ × ۵ سانتی متری است. با اینکه صفحه نمایش این دستگاه از وضوح پایینی برخوردار است اما برای نشان دادن الگوهای ماهی و آزمایش درک آنها از رنگ کافی است. 
در این آزمای ماهی ها آموزش دیدند تا به اهداف تک پیکسلی یا آبی، خاکستری- ماورای بنفش یا اشعه ماورای بنفش از نقاط مختلف با رنگ متفاوت صفحه نمایش نوک بزنند. به گزارش سیناپرس، دانشمندی با دوربین ماورای بنفش ماهی ها را مشاهده کرد تا ببیند آیا ماهی ها نقطه صحیح را انتخاب کرده و به آن نوک می زنند یا خیر. از ۴۱۶ آزمایش، ۳۶۰ مورد موفقیت داشتند که ماهی ها به درستی هدف را نوک می زدند.
دکتر کارن چنی (Karen Cheney)، از پژوهشگران این تیم که متخصص الگوهای رنگ حیوانات است در این رابطه گفت این فناوری به ما این امکان را می دهد که درک خود را از زیست شناسی حیوانات گسترش دهیم.

به گزارش سیناپرس،در حقیقت الگوهای رنگی زیادی در طبیعت وجود دارد که برای ما قابل مشاهده نیست زیرا ما نمی توانیم پرتوهای ماورای بنفش را تشخیص دهیم. به عنوان مثال زنبورها از گل های ماورای بنفش برای قرار دادن شهد استفاده می کنند و ماهی ها می توانند افراد را با استفاده از الگوهای صورت ماورا بنفش تشخیص دهند.

در حقیقت، تحقیقات آنها نشان داده است که نوارهای سفید موجود در دلقک ماهی، نور ماورای بنفش را منعکس می کنند، بنابراین ماهی ها ممکن است از سیگنال های رنگی ماورای بنفش برای شناخت یکدیگر استفاده کنند.
به گفته دکتر چنی این فناوری به ما این امکان را می دهد تا درک کنیم حیوانات چگونه دنیا را می بینند و به پاسخگویی به سوالات مهمی در مورد رفتار حیوانات نیز کمک خواهد کرد. 

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا