روند تکامل فیزیکی و جسمانی انسان انجام شد

به گزارش سیناپرس، بر این اساس بیانیه منتشر شده توسط مرکز ملی تحقیقات تکامل انسانی در اسپانیا (CENIEH) ، دانیل گارسیا مارتینز (Daniel García Martínez) و خوزه ماریا برمودز د کاسترو (José María Bermúdez de Castro) از اسپانیا و دیوید گرین از دانشگاه کمبل ایالات متحده آمریکا، در قالب یک پروژه انسان شناسانه به ارزیابی  شکل و تکامل استخوان کتف انسان های اولیه و انسان امروزی پرداختند.
در این مطالعات از بقایای فسیل شده استخوان کتف دو انسان آنتی سسور (Homo antecessor )  یا انسان پیشگام استفاده شد. این فسیل ها متعلق به ۸۵۰ هزار سال پیش بوده و بررسی های انجام شده نشان می دهد یکی از این افراد نوجوان و دیگری کودک بوده است.

این فسیل ها در محوطه پیش از تاریخی گرند دولینا (Grand Dolina)  واقع در منطقه سیرا د آتاپورکا  در شمال اسپانیا شناسایی شده بودند.
در ادامه، محققان شکل و ساختار این تیغه های استخوانی در کتف انسان های پیش از تاریخی را که به خوبی حفظ شده بودند با نمونه های استخوانی باقی مانده از یک گونه قدیمی تر انسانی با نام آسترالوپیتیکوس سدیبا (Australopithecus sediba)  مقایسه کردند که حدود یک میلیون و نهصد و هشتاد هزار سال پیش و البته در آفریقا زندگی می کردند.

در مرحله بعد این استخوان ها با انواع گونه های قدیمی تر آسترالوپیتیکوس آفراانسیس (Australopithecus afarensis) که بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار سال پیش تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سال پیش در کره زمین به سر می بردند مقایسه شده و نتایج به دست آمده با نمونه استخوان کتف انسان های مدرن و البته شامپانزه ها تطبیق داده شد.
در نتیجه این مطالعات مشخص شد که  که تیغه های شانه انسان آنتی سسور بیشتر شبیه تیغه های انسان های راست قامت مدرن است. به گزارش سیناپرس، این موضوع نشان می دهد که انسان های پیش از این گونه منقرض شده، احتمالاً کوهنوردان ماهری نبوده اند ، اما ممکن است از نظر جسمی قادر به پرتاب دقیق سنگ یا نیزه جهت شکار سایر موجودات باشند.

مقایسه  رشد این استخوان ها ، با رشد دندان های انسان در گونه های مختلف شاخه تکاملی، نشان می دهد که روند تکامل این عضو بدن در  مقایسه با سایر اعضا، با سرعت بیشتری رخ داده است. احتمالا دلیل این موضوع، لزوم تطبیق پذیری هر بیشتر انسان با محیط و لزوم ابزار سازی توسط وی باشد.
انسان آنتی سسور یا همان انسان پیشگام یک شاخه منقرض شده از اجداد انسان محسوب می شود که برای نخستین بار حدود ۲ میلیون سال پیش در جهان ظاهر شده و حدود ۸۰۰ هزار سال پیش نیز منقرض می شود. این انسان دارای قد متوسطی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر بوده و متوسط وزن وی نیز ۹۰ کیلوگرم تخمین زده می شود.

این گونه انسانی به عنوان قدیمی ترین انسان ساکن در قاره اروپا شناخته شده و پژوهشگران تلاش می کنند نوع تعامل وی با سایر انسان ها و نقش این گونه انسانی در زنجیره تکامل انسان را شناسایی کنند. حجم مغز انسان آنتی سسور حدود هزار سی سی بوده و وی جز موجودات باهوش تقسیم بندی می شود.

برخی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که انسان آنتی سسور یک شاخه از انسان هایدلبرگ محسوب می شود که در دورهٔ پلیستوسن در اروپا زندگی می کرده است.
شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.