اولویت پوشش اخبار سلامت در خبرگزاری‌ های ایران بیشتر است

بخشی از نتایج پایان نامه سمیرا محمدی دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه نشان داد که از کل مطالب اختصاص داده شده به بخش سلامت، حدود یک سوم آن مرتبط با بعد جسمی سلامت است و سایر ابعاد سلامت کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

یافته های مطالعه ای که پوشش مطالب سلامت خبرگزاری ها را مورد بررسی قرار داده، نشان می دهد، سلامت جسمی به دلایلی بعد غالب پوشش خبری سلامت است و کمتر به ابعاد دیگر و حتی مهم تر پرداخته شده است.

نتیجه تمام شماری اخبار سلامت چهار خبرگزاری مطرح کشور در بازه زمانی ۶ ماه نشان می دهد؛ بعد جسمی سلامت حدود یک سوم اخبار سلامت (بهداشت/ پیشگیری سطح اول) در خبرگزاری ها را تشکیل می دهد که با احتساب همه مطالب سلامت (شامل همه سطوح پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی) این میزان بیشتر هم می شود.

مطالعات معدود انجام گرفته در سایر رسانه از جمله مجلات، روزنامه ­ها و صدا و سیما هم تأیید کننده غلبه بعد جسمی سلامت بر سایر ابعاد و الگوی مشابه پوشش مطالب سلامت در رسانه های ایران است.

این مطالعه نشان داد که غلبه بعد جسمی سلامت در پوشش رسانه ای اخبار سلامت دلایل متعددی می ­تواند داشته باشد، به عنوان مثال رسانه ها منعکس کننده رویکرد نظام سلامت هستند و فعالیت آنها در راستای فعالیت نظام سلامت است.

از آنجایی که در سیستم سلامت، بعد جسمی سلامت بیشتر مورد توجه است، رسانه­ ها نیز در راستای رویکردهای سیستم سلامت، بعد جسمی سلامت را بیش از دیگر ابعاد سلامت مورد توجه قرار می ­دهند. از دلایل این امر شاید ملموس بودن و سهولت پرداختن به سلامت جسمی است.

همچنین رسانه ها پاسخ دهنده مطالبه و علایق مخاطب هستند. توجه­ و علاقه مردم بیشتر بر بعد جسمانی است و بیشتر در جست و جوی رفع نیازهای فوریشان هستند؛ بنابراین مطالبه شان از رسانه ها بیشتر مربوط به بعد جسمانی است. رسانه­ ها هم برای اینکه مطالبشان مورد توجه مردم قرار بگیرد، در راستای رفع نیازهای مردم عمل می کنند و محتواهایی تولید و منتشر می ­کنند که در راستای رفع خواسته های مردم باشد.

دلیل مهم دیگر این است که رسانه­ ها به دلایلی که مرتبط با ساختار و عملکردشان است، خبرنگار تخصصی سلامت ندارند؛ بنابراین خبرنگاران حوزه سلامت آموزش های تخصصی در زمینه سلامت ندیده اند، با اهمیت پرداختن به سایر ابعاد سلامت آشنایی لازم را ندارند و توانمندی لازم در ایجاد حساسیت در مردم و ایجاد موج­ های رسانه ­ای در زمینه تغییر مطالبه مردم و تأثیر بر سیاستگذاران برای تغییر رویه پوشش اخبار سلامت را ندارند.

از آنجا که این عوامل به هم مرتبط و تأثیرگذارند، آموزش و تربیت خبرنگار تخصصی سلامت، علاوه بر اینکه موجب ایجاد تغییر در روند پوشش مطالب سلامت می شود، می تواند در تغییر مطالبه مردم و نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری در جامعه و به تبع آن تغییر رویکردهای سیستم سلامت تأثیرگذار باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا