چرا انسان به خواب نیاز دارد؟

به گزارش سیناپرس، خواب می تواند در حیوانات مختلف اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال دلفین ها هر بار فقط نیمی از مغزشان  را به حالت خواب درآورده و حتی می توانند در حالت خوابیدن به شنا ادامه دهند. برای انسان ، خواب شامل چهار مرحله است که N1 ، N2 ، N3 و مرحله حرکت سریع چشم (REM) نامیده می شوند.

N1 سبک ترین مرحله خواب است که معمولاً بلافاصله بعد از خوابیدن رخ می دهد و به طور معمول کمتر از 10 دقیقه طول می کشد. در طول مرحله N2 ، فرد  بیشتر در خواب فرو می رود. این مرحله با امواج مغزی کوتاه با دامنه بالا به نام کمپلکس K و انفجار امواج با دامنه پایین تر به نام دوکهای خواب مشخص می شود. مرحله N3 عمیق ترین مرحله خواب است و با امواج کند مغز موسوم به امواج دلتا مشخص می شود.

سرانجام در هنگام ورود به مرحله REM فعالیت مغز و سرعت تنفس شما افزایش یافته و چشم ها به سرعت در جهات مختلف حرکت می کنند. زنده ترین رویاهای ما معمولاً در خواب REM اتفاق می افتند و مغز ، عضلات را فلج می کند به طوری که قادر به انجام هیچ کاری نیستیم.

در طول شب ما به طور مداوم در بین این چهار مرحله خواب به سر می بریم که چرخه کامل آن در بزرگسالان حدود ۹۰ دقیقه طول می کشد.
ممکن است این سوال برای برخی از افراد پیش آمده باشد که هر کدام از ما در واقع چقدر به خواب نیاز داریم؟به گزارش سیناپرس، این موضوع کاملا به سن بستگی دارد. 

طی یک بررسی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص شد که  کودکان نوپا (یک تا دو ساله) به طور معمول در شبانه روز بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند و این میزان با افزایش سن کاهش می یابد. نوجوانان معمولاً به حدود ۸ تا ۱۰ساعت خواب نیاز دارند ، در حالی که بزرگسالان به حدود ۷  تا ۹ ساعت در بیست و چهار ساعت نیاز دارند.

هرچند تفاوت هایی بین ما وجود دارد و بعضی از بزرگسالان می توانند با تنها شش ساعت خواب، عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال ، اگر فکر می کنید چهار ساعت خواب برای شما کافی است،  احتمالاً شوخی می کنید!

خوابیدن بیش از حد نیز برای بزرگسالان توصیه نمی شود. داشتن ۱۱ساعت یا بیشتر خواب در طول شبانه روز زمینه ساز مشکلات پزشکی از جمله بیماری های قلبی عروقی ، چاقی و دیابت می شود. ممکن است این شرایط در درجه اول باعث خواب بیش از حد شود یا اینکه خوابیدن در شرایطی که بدن ما بیدار است می تواند به نوعی به بدن آسیب برساند.

چرا بدن ما به خواب احتیاج دارد؟

خواب دارای مزایای متعددی برای بدن و مغز انسان است. به عنوان مثال ، خواب برای تولید برخی از هورمون ها مانند هورمون رشد مهم است ، که علاوه بر موارد دیگر ، باعث بازسازی سلول های آسیب دیده و در حال مرگ می شود. به گزارش سیناپرس، خواب همچنین به ما امکان می دهد برخی از فرایندهای فیزیولوژیکی را در بدن خود بازیابی و تنظیم مجدد کرده و تعادل را در بدن ایجاد کنیم. برای اثبات این موضوع به عنوان نمونه می توان به یافته های محققان دانشگاه روچستر ، نیویورک در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که بر اساس آن مشخص شد بدن انسان در طول خواب، سموم جمع شده در مغز را  خارج می کند.

خواب همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن ، یادگیری و تحکیم خاطرات و تنظیم شرایط عاطفی ، توانایی کنترل  احساسات و رفتار ما  نقش مهمی دارد. نظریه های تکاملی نشان می دهند که خواب به ما امکان می دهد تا انرژی خود را حفظ کرده و آن را برای زمان بیداری صرفه جویی کنیم ، یا اینکه خواب در تاریکی شب باعث می شود در مقابل تهدیدات با کم تحرک نگه داشتن و در معرض خطر قرار گرفتن ، کمتر در معرض خطر باشیم.

مترجم: نیروانا حسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا