صدور کارت هوشمند سلامت برای بیماران خاص

به گزارش خبرنگار سیناپرس، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی، گفت: تعداد بیمه‌شدگان این سازمان بیش از 40 میلیون نفر است که از این تعداد  حدود 13 میلیون نفر را بیمه شدگان اصلی تشکیل می دهند.

دکترسید تقی نوربخش افزود: سازمان تامین اجتماعی سازمانی اقتصادی و اجتماعی است و علیرغم دو وظیفه ذاتی پرداخت مستمری و ارایه خدمات درمانی، 18 نوع خدمات دیگر را به افراد تحت پوشش خود ارایه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در ماه خرداد، 4 هزار و 200 میلیارد تومان مصارف سازمان تامین اجتماعی بوده است که از این مبلغ 2650 میلیارد تومان در بخش پرداخت مستمری‌ها، 150 میلیارد تومان بیمه بیکاری، 720 میلیارد تومان به مراکز درمانی طرف قرارداد و 240 میلیارد تومان نیز به مراکز ملکی درمانی سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که اگر دولت بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کند جهت‌گیری سازمان در ادامه چگونه خواهد بود؟ گفت: در سال 84 بدهی تجمیعی دولت 4200 میلیارد تومان بود اما طی 8 سال بعد و تا سال 92 این مبلغ به 60 هزار میلیارد تومان رسید.

نوربخش یادآور شد: دلیل انباشت این بدهی‌ها تعهدات جدیدی است که دولت برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده است. در واقع رقم این تعهدات از سه مورد به 23 مورد رسیده است. در سال 94 بدهی دولت به تامین اجتماعی حدود 15 هزار و 900 میلیارد تومان شده است که این مبلغ 25 درصد بودجه ماست و اگر پرداخت شود، تاثیر قابل توجهی در روند ارایه خدمات خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: از 1.5 سال پیش دبیرخانه‌ای با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه پنجم که منجر به صدور احکامی برای برنامه ششم شد، تشکیل شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: سیاست‌های مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مشتمل بر حوزه‌های مختلف فعالیتی سازمان است و می‌تواند راهگشای بسیاری از چالش‌ها و مشکلات ما باشد. راهبردهایی چون نظام چند لایه تامین اجتماعی و تعادل و ثبات مالی در سازمان‌های بیمه‌گر از جمله این راهبردهاست. ما از 1.5 سال گذشته اسناد پشتیبان برنامه ششم توسعه را تهیه کرده و اکنون همکاری و تعامل نزدیکی با سازمان مدیریت داریم تا بتوانیم رهنمودهای رهبری را به عنوان راهبردهای برنامه ششم توسعه تدوین و اجرا کنیم.

طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، محور پرسش دیگر خبرنگاران از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود که نوربخش در پاسخ گفت: همسان‌سازی یک مرتبه در سال 88 اجرا شد و تاکنون 7000 میلیارد تومان بار مالی برای ما داشته که تنها 900 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی افزود: در سال 93 براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی اقدام به افزایش 25 درصدی حقوق مستمری‌بگیران کردیم در حالی که تورم 14.5 درصد بود. منافع این افزایش برای بیمه شدگان بسیار بیشتر از همسان‌سازی بود. در هر صورت هر تکلیف جدیدی برای تامین اجتماعی در صورتی قابل اجراست که بار مالی آن دیده شود.

نوربخش درباره امکان افزایش سن بازنشستگی نیز اظهار کرد: براساس قوانین بیمه‌ای در سراسر کشور با افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی نیز باید افزایش یابد. در سال 1355 امید به زندگی 57 سال بوده است و در حال حاضر با پیشرفت‌های علمی، امید به زندگی به 74 سال افزایش یافته است ولی میانگین سن بازنشستگی در کشور 47 سال است.

وی افزود: دلیل کاهش سن بازنشستگی‌ نیز بازنشستگی‌های پیش از موعد است و هم اکنون فردی در سازمان اجتماعی با 36 سال سن بازنشسته شده است و این موضوع مخالف قوانین بازنشستگی جهانی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز طرح، پیشنهاد و یا قانونی برای افزایش سن بازنشستگی در کشور نداریم و وضعیت فعلی در این خصوص مناسب نیست.

نوربخش با اشاره به سرانجام کارت هوشمند سلامت، گفت: امیدواریم در اولین مرحله در شهریور ماه این پروژه برای بیماران خاص عملیاتی شود و در مرحله بعدی آن را برای مراکز ملکی خود عملیاتی کنیم. در حال حاضر طرح HIS در حدود 80 مرکز درمانی ما در حال اجراست که این طرح زیرساخت کارت هوشمند محسوب می‌شود.

وی  در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به تشکیل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی، گفت: این هلدینگ به زودی وارد بورس خواهد شد. ما طی یک تا دو سال اخیر افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین را شاهد بودیم و رقم این سرمایه‌گذاری از 3900 میلیارد تومان به 8000 میلیارد تومان رسیده است و دو شرکت تی‌پی‌کو و تاپی‌کو هم وارد بورس شده‌اند. در بانک رفاه هم افزایش سرمایه داشتیم و امیدواریم این سرمایه به 4000 میلیارد تومان برسد.

نوربخش از کلنگ‌زنی و افتتاح 18 مرکز درمانی در هفته تامین اجتماعی خبر داد و در پاسخ به پرسشی درباره ادغام سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: ما تابع قانون هستیم و هنوز طرحی از سوی دولت در این خصوص اعلام نشده است اما باید گفت در همین طرح تحول نظام سلامت هم اگر قرار بود بر اساس قوانین موجود حرکت کنیم مشکلات جدی پیش می‌آمد و ما برای پیشرفت این طرح از محل سایر منابع خود هزینه می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا