کاهش ۵۰ درصدی مدارس نیازمند مقاوم سازی در دولت تدبیر و امید

مهراله رخشانی مهر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا  توضیح داد: از ۱۹.۵ درصد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی یا مقاوم سازی ۱۲.۵ درصد نیازمند مقاوم سازی و هفت درصد نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

رخشانی مهر با بیان اینکه بیشترین مدارس نیازمند تخریب و مقاوم سازی در استان تهران قرار دارند، ادامه داد: البته این درصد در پنج سال گذشته بیشتر از ۱۰ درصد کاهش داشته است که اگر روند رشد اعتبارات سازمان مناسب باشد، همین تعداد هم کاهش می‌یابد.

بر اساس مصاحبه پیشین با رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بیش از ۲۹ هزار کلاس درس در دولت تدبیر و امید تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

همچنین بر مبنای آمار سال ۸۵، در آن زمان ۳۷ درصد کلاس‌های درس موجود در کشور مستحکم و ۶۳ درصد آنها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شناسایی محسوب می‌شدند که تا پایان سال ۹۴، همچنان ۳۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی بوده‌اند.

در حال حاضر درصد کلاس‌های درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی به رقم حدود ۲۰ درصد کاهش یافته؛ به اعتبار دیگر کاهش ۱۰ درصدی این مدارس نسبت به آمار  سال ۹۴ صورت گرفته است.

از آغاز دولت یازدهم تا ابتدای شهریورماه ۱۳۹۶ در مجموع ۱۷ هزار کلاس درس با اعتبار حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شد.

همچنین به طور میانگین در دولت یازدهم در هر روز حدود ۱۱ کلاس درس تخریب، نوسازی و مقاوم سازی شده است و خیرین مدرسه ساز در دولت یازدهم تا روز اول شهریور سال ۹۶ به منظور مشارکت در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی کشور حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال را متعهد شدند که معادل ۱۸ هزار میلیارد ریال آن تحقق یافت.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون نیز خیرین مدرسه‌ساز بیش از ۶۰ هزارمیلیارد ریال را متعهد شدند که بیش از ۳۸ هزار میلیاردریال آن تحقق یافته است و  با حمایت‌های ویژه دولت از خیرین مدرسه ساز و انجام به موقع تعهدات دولت، در مقابل پروژه‌های مشارکتی خیرساز نسبت به میزان معادل در دولت یازدهم رشد ۱۳۱ درصدی داشته است.

اختصاص ۴۶۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه برای سرویس‌های بهداشتی مدارس

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین درباره اقدامات این سازمان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: امسال ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت سرویس بهداشتی در مدارس اختصاص داده‌ شد.

رخشانی مهر ادامه داد: سال آینده هم در لایحه بودجه حدود ۴۶۵ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی مدارس در نظر گرفته شده است.

وی افزود:  اگر اعتبار بودجه سال آینده بطور کامل محقق شود، می تواند بخش عمده‌ای از مشکلات  در حوزه مشکلات بهداشتی را حل کند.

رخشانی مهر پیشتر درباره تعمیر و بازسازی آبخوری و سرویس‌های بهداشتی مدارس گفته بود: این رقم صرف تعمیر و بازسازی سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های مدارس می شود تا آنهایی که مشترک بین دانش آموزان دختر و پسر در برخی مناطق هستند، تفکیک شده یا سرویس‌هایی که نیاز به تعمیر دارند، بازسازی و تعمیر شوند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پاسخ به این سوال که امکان افزایش بناهای مدارس برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: در واقع این سیاست امکان پذیر نیست؛ اگر بخواهیم بناهای مدرسه را برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش دهیم، نتیجه این اقدام به مهر امسال نمی‌رسد و به سال تحصیلی بعد مربوط می‌شود.

رخشانی مهر ادامه داد: اجرای سیاست افزایش زیربنای مدارس حتی در پروژه‌های فعلی هم نیازمند هزینه بسیار زیاد است و از سوی دیگر این اقدام از نظر فنی هم صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم در بنای مدرسه دیواری را اضافه کنیم یا حتی دیواری را برداریم.  این کار از نظر فنی ممکن نیست. اگر قرار باشد که مدارس فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، می‌توانند جمعیت کلاس‌ها را کمتر یا کلاس‌های درس را به صورت شیفتی برگزار کنند.  بطور مثال یک گروه از دانش‌آموزان شیفت صبح و یک گروه دیگر شیفت بعد از ظهر به مدرسه بیایند اما افزایش زیربنا راه مناسبی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا