چگونه منتقد انیمیشن باشیم؟

به گزارش سیناپرس اصفهان، در رابطه با نقد انیمیشن مراجع مختلفی وجود دارد اما به طور کلی باید در نظر داشت که منتقد باید به سه حوزه اصلی اشراف داشته باشد که شامل محتوی یا مضمون، فرم یا تکنیک در انیمیشن و ارتباط و هماهنگی فرم و محتوی می باشد. یک منتقد خوب باید ویژگی هایی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

علاقه

بهترین روش برای مطالعه ی هنر نقد این است که از خود بپرسید که من چقدر انیمیشن را دوست دارم؟ یک منتقد باید حقیقتاً و عمیقاً شیفته انیمیشن باشد به این معنا که ساعت‌های بی پایانی را صرف نظر از کیفیت و نه به بهانه یادگیری این هنر بلکه در جهت تحسین و درک خلاقیت دیگران به تماشای انیمیشن بپردازد.

کنجکاوی

کنجکاوی برای یک منتقد مفهومی چند لایه است. در مرحله اول به میل و اشتیاق این هنر و کارکرد آن دلالت دارد و همچنین بررسی چگونگی در تعامل بودن/نبودن اجزای این هنر با یکدیگر  و اینکه خالق اثر چه نوع معنا یا پیامی را مد نظر قرار داده است  بهترین منتقدان کسانی هستند که می توانند معانی پنهان و لایه های زیرین اثر را کاوش کنند، اما آنها قطعاً برای چنین کاری باید کنجکاوی کافی داشته باشند. کنجکاوی وسیله ای برای کاوش است و منتقد بدون آن صدایی ندارد.

سبک

سبک را می تواند به صورت داشتن شیوه ای برای انیمیشن تعریف کرد و همچنین می توان بیشتر آن را به عاملی برای توسعه و پیشرفت تأثیر نقد تعبیر کرد. سبک یعنی شیوه ای که به وسیله ی آن دیدگاه یگانه ی شما با مخاطب ارتباط برقرار می کند

برای شروع بهتر است دایره لغاتی، به ویژه در حوزه فیلم و انیمیشن ساخته شود اغلب کسانی که فرزانه وار می نویسند یا از لغات پیچیده و سنگین استفاده می کنند، مورد تمسخر قرار می گیرند. اما یک منتقد خوب دایره لغات بسیار وسیعی دارد و از آن استفاده می کند.

تمرین

تمرین کردن نکته بسیار مهم و مورد توجهی است. در همین راستا نیاز به دیدن فیلم انیمیشن و نوشتن احساسات خود درباره آن است هر چند ساده و بی ربط به نظر برسند. همیشه مخاطب به فیلم واکنش نشان می دهد و به واسطه همین واکنش کار خود را بهبود بخشد.  در تمرینات بهتر است فیلم های بزرگ، شاهکارهای انیمیشن و سریالهای کمدی و روزانه تلویزیون را نیز نقد شود سپس دوباره نویسی و بازنویسی شود. اگر به اندازه ای کافی تمرین شود اتفاق شگفت انگیزی رخ خواهد داد.

مطالعه

بهتر است دوره های تئوری و نقد فیلم گذرانده شود در صورتی که امکان آن مهیا نیست،مطالعه بسیار مفید و موثر خواهد بود. تفاوت های عمیقی میان فیلم زنده و فیلم انیمیشن وجود دارد اما برخی موارد نکات مشترک هستند. یک منتقد انیمیشن باید تفاوت های کارگردان انیمیشن و کارگردان فیلم را بداند و فرآیند ساخت فیلم های زنده و انیمیشن را مطالعه کند.

سلیقه

سلیقه چیزی بیش از توانایی تشخیص خوب از بد نیست، این کیفیت نقادانه ممکن است منجر به متمایز شدن با دیگران شود.

تاریخچه

از این مورد به هیچ وجه نمی توان چشم پوشی کرد. اگر یک منتقد  با تاریخچه انیمیشن، سازندگان آن ، استودیوها، کارگردان‌ها، روش های تولید و فیلم های بلند و کوتاه آشنا نباشد، صلاحیت نقد فیلم های انیمیشن را ندارد.

به طور خلاصه محتوای یک اثر حرف اول را می زند و فرم ارائه آن در مرحله بعدی است که براساس آن مشخص می شود که  این محتوا باید با چه ظاهر و فرآیندی در رسانه مورد نظر ارائه شود مثلا کار دو بعدی یا سه بعدی یا … باشد و در نهایت اگر یک اثر در فرم و محتوی به یک وحدت و هماهنگی برسد اثر موفقی خواهد بود.

در راستای این مبحث که فرم مهمتر است یا محتوی باید در نظر داشت که این موضوع روندی چرخشی دارند و بهتر است از فرم به محتوا رسیده و مجدد به فرم بازگشته و آن را بهتر کرد و به تبع آن محتوا تغییر خواهد کرد و طبیعتا بهتر خواهد شد در نهایت هماهنگی این دو یعنی منجر به تولید یک اثر عالی هر چند هم ساده می شود.محتوی دنیایی است و فرم هم کلیه مراحل تولید و… را شامل می شود که منتقد باید به همه آنها اشراف داشته باشد.

گزارش: منصوره عبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا