لزوم ایجاد انجمن مشترک بین نهادهای علمی افغانستان و مراکز علمی ایران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در دیدار با سرپرست آکادمی علوم افغانستان، با تاکید بر لزوم ایجاد انجمن مشترک بین نهادهای علمی و آکادمی علوم افغانستان و مراکز علمی و تحقیقاتی ایران و برگزاری نشست‌های پیوسته و دوره‌ای فیمابین، افزود: تعاملات و همکاری‌های علمی بین دو کشور از طریق مجاری رسمی و تماس نمایندگان دو طرف باید نظام‌مندبوده و از چارچوب مشخصی برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که عصر روز گذشته(چهارشنبه) در محل مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی این وزارت صورت گرفت، دکتر سالار آملی با اشاره به اهمیت مشترکات وسیع و غنی فرهنگی و تاریخی بین دو ملت و دو کشور ایران و افغانستان، بر اهمیت جایگاه علمی و فناوری ایران در منطقه و جهان و نقش پیشروی کشورمان در تولید علم منطقه و جهان تاکید کرد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر لزوم ایجاد انجمن مشترک بین نهادهای علمی و آکادمی علوم افغانستان و مراکز علمی و تحقیقاتی ایران و برگزاری نشست‌های پیوسته و دوره‌ای فیمابین، افزود: تعاملات و همکاری‌های علمی بین دو کشور از طریق مجاری رسمی و تماس نمایندگان دو طرف باید نظام‌مند بوده و از چارچوب مشخصی برخوردار باشد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تعریف پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین محققان دو کشور و حمایت از آنها، بر تداوم حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از جامعه علمی و دانشگاهی افغانستان تاکید کرد.

حمایت از اعطای بورس‌های تحصیلی به دانشگاهیان و محققان افغانستان و نیروهای آکادمی علوم این کشور و همچنین اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه کتابخانه دیجیتال آکادمی علوم افغانستان از دیگر مواردی بود که سالار آملی در این ملاقات به آنها اشاره کرد.

در ادامه این دیدار دکتر عبدالظاهر شکیب، سرپرست آکادمی علوم افغانستان با ابراز خرسندی از حضور در ایران و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر، ابراز امیدواری کرد که روابط و همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و تقویت شود.

وی با تشکر از حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از جامعه دانشگاهی و علمی افغانستان و مهاجران آن کشور، علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، افزود: آکادمی علوم افغانستان به عنوان ساختاری مستقل از وزارت تحصیلات عالی افغانستان مطرح بوده و نیازمندی‌های آن آکادمی به‌ویژه در حوزه اختصاص بورس‌های تحصیلی به اعضای هیئت علمی، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال و همکاری در زمینه نشریات و چاپ کتاب از مواردی می‌باشد که به کمک جمهوری اسلامی ایران نیازمند است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در این دیدار دکتر عبدالحمید علیزاده و دکتر بهادر باقری معاونان مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم و دکتر افشین آخوندزاده، مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان نیز حضور داشتند و دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در زمینه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی ایران و افغانستان را اعلام کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا