روشی جدید پروتون درمانی در مقابله با سلول‌های سرطانی مقاوم

 بدن انسان روزانه ده‌ها هزار ضایعه دی ان ای (DNA) از منابع مختلف داخلی و خارجی دریافت می‌کند. بنابراین، سلول‌ها مسیرهای ترمیم پیچیده‌ای را برای ترمیم کارآمد DNA آسیب‌دیده تکامل می‌دهند.

دکتر رابرت موتر، محقق اصلی تحقیق و انکولوژیست پرتو از کلینیک مایو می‌گوید: «نقص در این مسیرهای ترمیم می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌هایی ازجمله سرطان شود.»

وی ادامه داد: «نقایص در مسیر ترمیم DNA ATM-BRCA۱-BRCA۲ معمولا در سرطان مشاهده می‌شود و جهش سرطانی پستان و تخمدان در ژن‌های ترمیم‌کننده BRCA۱ و BRCA۲ شایع‌ترین علت آن است.»

دکتر موتر و همکاران وی یک روش جدید در ارائه پروتون درمانی برای هدف قرار دادن تومورهای دارای نقص ذاتی در مسیر ترمیم DNA ATM-BRCA۱-BRCA۲  ارائه کردند.

دکتر ژنکون لو از دیگر محققان این تحقیق اظهار کرد: «میزان انتقال انرژی یا دوز یکسان به سلول‌های سرطانی با استفاده از الگوی رسوب انرژی متراکم با LEAP با انتشار بیشتر همان انرژی که معمولا با فوتون و پروتون درمانی معمولی انجام می‌شود با یکدیگر مقایسه شدند و با تعجب کشف کردیم که سرطان‌های دارای نقص ذاتی در مسیر ATM-BRCA۱-BRCA۲ کاملا به یک روش جدید پروتون غلیظ حساس هستند.»

دکتر لو می‌گوید: در این روش بافت‌های طبیعی اطراف ذخیره و مکمل عناصر ترمیم‌کننده DNA شده و آن را سالم نگه می‌دارند. همچنین دریافتیم که می‌توانیم دستگاه‌های ترمیم DNA را با استفاده هم‌زمان از یک مهارکننده  ATM و تنظیم‌کننده پاسخ بدن در برابر آسیب  DNA، از طریق داروسازی ارتقاء دهیم تا سلول‌های مسلط به ترمیم را کاملا به LEAP حساس کنند.

دکتر موتر می‌گوید که خصوصیات جسمی مشخص پروتون‌ها در مقایسه با پرتودرمانی معمولی مبتنی بر فوتون به انکولوژیست‌های پرتو اجازه می‌دهد تا از بافت‌های طبیعی مجاور با دقت بالاتری استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: این روش، یک تغییر پارادایم در درمان است که به‌موجب آن واکنش‌های بیولوژیکی تازه کشف‌شده ناشی از غلظت رسوب انرژی پروتون در سلول‌های سرطانی با استفاده از تکنیک‌های جدید برنامه‌ریزی تابش ممکن است شخصی‌سازی پرتودرمانی را بر اساس بیولوژی تومور بیمار امکان پذیر سازد.

محققان بیان کردند: یافته‌های آنان حاصل چندین سال پیشرفت بالینی از طریق همکاری با متخصصان فیزیک، زیست‌شناسی پرتو و مکانیسم‌های ترمیم DNA است. دکتر موتر و گروه انکولوژی پرتو در کلینیک مایو در حال انجام آزمایش‌های بالینی برای آزمایش ایمنی و کار آیی LEAP در انواع مختلف تومور هستند.

پروتون درمانی یک‌شکل بسیار پیشرفته از پرتودرمانی است که نسبت به روش‌های دیگر عوارض کمتری دارد و سلول‌های سرطانی را با نهایت دقت از بین می‌برد و بافت سالم را دور می‌زند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا