396 زمین‌لرزه در استان همدان ثبت شد

"عزت اله تیموری" در گفت وگو با خبرگزاری سیناپرس همدان گفت:در استان همدان 396 مورد زمین لرزه ثبت شده که بزرگی آنها بین یک تا 3.7 دهم ریشتر بوده است.
وی ادامه داد: بزرگترین زمین لرزه که در استان همدان ثبت شده مربوط به تاریخ یکم خرداد ماه 99 در حوال سامن بوده که بزرگی آن 3.7 دهم ریشتر بوده است.
وی اظهار کرد: از مجموع 396 مورد زمین لرزه 294 مورد مربوط به نوار شمالی استان، 63 مورد مربوط به نوار میانی استان و 39 مورد نیز مربوط به نوار جنوبی استان است.
مسئول شبکه لرزه نگاری استان همدان خاطر نشان کرد: بخش های میانی استان شامل بهار، اسدآباد، همدان،تویسرکان، آجین، و سرکان است و بخش جنوبی استان شامل ملایر،نهاوند، فیروزان و سامن است همچنین بخش شمالی استان شامل گل تپه، کبودراهنگ، دمق و رزن است.
تیموری با بیان اینکه زمین لرزه ها شامل زمین لرزه های انسانی و طبیعی هستند، یادآورد: منظور از زمین لرزه های انسانی وقوع لرزشهای کوچک در حوالی مناطقی است که فعالیت های انسانی صورت می گیرد که از جمله آنها می توان به معادن اشاره کرد اما زمین لرزه های طبیعی ناشی از حرکات صفحات زمین، فعالیت گسلها و فعالیت های لرزه زمین ساختی است.
وی خاطر نشان کرد: زمین لرزه های ناشی از فعالیت های انسانی لرزشهای بسیار خفیفی هستند که در همان حوالی اتفاق می افتد وتوسط دستگاه های لرزه نگاری ثبت می شود و میانگین لرزش آنها بین 1 تا 1.5 دهم ریشتر است.
تیموری با بیان اینکه در نوار شمالی استان آمار ثبت لرزشها بیشتر است، گفت: فعالیت های معادن نیز در این نقاط بیشتر بوده و دستگاه های لرزه نگاری لرزش های خفیف را  ثبت می کند و به این ترتیب در نوار شمالی استان تعداد زمین لرزه ها بیشتر است.
وی به مهمترین گسل های استان همدان اشاره کرد و افزود:  گسل نهاوند از جمله گسلهای لرزه خیز محسوب می شود که در جنوب غرب استان واقع شده است همچنین گسل آوج در شمال شرق استان همدان واقع شده که مربوط به استان قزوین بوده اما در نزدیکی استان همدان قرار دارد.
وی تاکید کرد: پدیده های طبیعی هواشناسی مانند وقوع سیل، رعد و برق  و سایر مصادیق هیچ ارتباطی به وقوع زمین لرزه نداشته و در این خصوص هیچ نوع فرضیه ثابت شده ای وجود ندارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا