اندازه گیری میزان دی‌اکسید نیتروژن در هوای پایتخت

 فناوری سنجش از دور با به‌کارگیری تصاویر ماهواره‌ای، توانایی اندازه‌گیری عناصر موجود در اتمسفر را دارد. از این رو اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران، به اندازه‌گیری میزان گاز آلاینده NO۲ در کشور پرداخته شده است. این پایش نشان می‌دهد که در هفته اخیر میزان آلاینده‌ها در اتمسفر کشور و به ویژه تهران با افزایش همراه بوده است.

با پردازش تصاویر ماهواره Sentinel-۵p میزان غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ برای کشور اندازه‌گیری شد.

متوسط غلظت NO۲ در حدود ۳۳.۱ میکرو مول بر متر مربع تخمین زده شده است. تمرکز این آلاینده در استان‌های تهران، البرز، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی مشاهده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در سطح کشور نسبت به روز ۲۵ بهمن تغییر ناچیزی داشته است. متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ در حدود ۳۲.۴ میکرو مول بر متر مربع بوده است.

با پردازش تصاویر ماهواره Sentinel-۵p میزان غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ برای استان تهران نیز اندازه گیری شد. متوسط غلظت NO۲ در حدود ۳۷۲ میکرو مول بر متر مربع تخمین زده شده است. تمرکز این آلاینده در شهر تهران، قدس، اسلامشهر و پردیس مشاهده می‌شود.

میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن در سطح استان مشابه روز ۲۵ بهمن بوده و تغییرات زیادی نداشته است. متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ در حدود ۳۶۹ میکرومول بر متر مربع بوده است.

بررسی‌ها برمبنای داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور نشان می‌دهد که میانگین غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در سطح کشور نسبت به ۲۴ بهمن نیز حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است. به نحوی که متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ در حدود ۲۹ میکرو مول بر متر مربع ثبت شده است. در همین حال میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن در سطح استان تهران نیز نسبت به روز ۲۴ بهمن حدود ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. چرا که متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ در حدود ۲۷۴ میکرو مول بر متر مربع بوده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا