ساخت دستگاهی که مادر بتواند ضربان قلب جنین را چک کند

به گزارش سیناپرس، آنها یک سیستم دستی و قابل حمل به نام HeraBEAT برای مادران کرونا مثبت بستری در بیمارستان ابداع کرده اند که با کمک آن می توانند ضربان قلب جنین را بررسی کنند. این دستگاه نوعی سیستم سونوگرافی سیار است که برای اولین بار توسط مادران باردار مورد استفاده قرار می گیرد و برای این کار نیازی به حضور پزشک یا پرستار هم نیست.

زنان باردار مبتلا به کووید- 19 ممکن است در معرض افزایش شدت علائم بیماری قرار بگیرند و به همین محققان تلاش کرده اند تا از تماس مستقیم پرسنل کادر درمان با آنها تا حد امکان خودداری کنند. پرستاران معمولا برای هر بار ویزیت این خانم های باردار باید لباس محافظ بپوشند و از تجهیزات گران قیمت محافظتی استفاده کنند.

ابداع این دستگاه درواقع، راه حلی است که می تواند به خوبی نیاز زنان باردار را رفع کند و از طرفی، دیگر خطری برای کنترل مداوم وضعیت جنین، پرستاران را تهدید نمی کند. مانیتورهای خانگی سلامت جنین بیش از یک دهه است که مورد استفاده قرار می گیرند اما تجربه نشان داده است که افراد بدون حضور یک متخصص کارآزموده ممکن است نتایج غلطی را به دست آورند.

به گزارش سیناپرس، ساخت این دستگاه از پیش از همه گیری کرونا آغاز شده بود و حالا با تکمیل ساخت آن، محققان امیدوارند که این سیستم در آینده به عنوان یک نمونه بالینی موفق در کنترل از راه دور بیماران و خانم های باردار در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند کنترل ضربان قلب جنین با این دستگاه به این شکل صورت می گیرد که خانم باردار دستگاه را روی شکم قرار داده و به شکلی که پزشک از راه دور شیوه کار را آموزش داده، آن را روی شکم می چرخاند. اطلاعات و تصاویر ثبت شده توسط دستگاه به طور خودکار برای پزشک ارسال می شود.
حتی بیمارانی که با فناوری های روز آشنایی نداشته و حتی گوشی هوشمند ندارند می توانند از این تجهیزات پیشرفته استفاده کنند. درواقع، محققان با ادغام فناوری ها و گنجاندن آنها در سیستم های آی تی، موفق به تولید این سیستم شده اند. این دستگاه قرار است تست آزمایشی خود را در مایوکلینیک آمریکا پشت سر بگذارد.

به گزارش سیناپرس،البته محققان، در کنار دستگاه HeraBEAT، از دستگاه سونوگرافی PulseNmore نیز استفاده می کنند که نوعی طرح آزمایشی است که در این فناوری، اسکن هایی گرفته شده و جهت ارزیابی فعالیت قلب جنین، حرکت و حجم مایع آمنیوتیک برای پزشک ارسال می شود. این فناوری جدید هم قرار است از تابستان روی زنان باردار تست شود.

با توجه به شیوع همه گیری کرونا، محققان به دنبال راهکارهایی هستند که زنان باردار بتوانند با کم ترین حضور در جامعه و در منزل به بررسی وضعیت سلامت جنین خود بپردازند.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا