اجرای طرح مدارس حامی هوشمند در مناطق محروم

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص توضیح داد: پس از اجرای طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس درس) مصوب شد تا همه حوزه‌های آموزش و پرورش برای تهیه تبلت‌های دانش‌آموزی همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: پیشتر طرحی به عنوان مدارس خواهرخوانده و مدارس حامی وجود داشت که مدارس برخوردار از مدارس غیربرخوردار حمایت می‌کردند. در حال حاضر هم قرار است که این طرح در قالب مدارس حامی هوشمند ادامه پیدا ‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در طرح مدارس حامی هوشمند افراد خیّر شناسایی می شوند تا برای تهیه تبلت اقدام کنند. تاکنون اجرای مدارس حامی هوشمند و پیگیری‌های لازم در این زمینه نیز انجام شده است.

در اجرای طرح خواهرخواندگی مدارس اعلام شده بود که تمام استان‌های کشور می‌توانند بنا به ظرفیت و قابلیت استان، تعدادی از مدارس خود را بر اساس ملاک‌ها و معیارهای شیوه‌نامه طرح های حامی و خواهرخوانده تحت حمایت قرار داده یا از سایر استان‌ها برای خود حامی جذب کنند.

این طرح در تابستان سال ۹۷ به طور آزمایشی در چند استان کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان به عنوان استان‌های حمایت‌گیرنده و در مناطق (۱، ۳ و ۶ شهر تهران) به عنوان مناطق حمایت‌کننده به اجرا درآمد که بعد از آن، شیوه‌نامه طرح مذکور برای اجرای ملی در اسفند ۹۷ نهایی و به تمام استان‌ها ابلاغ شد.

مینایی‌پور یادآور شد: سعی شده که به واسطه کمک‌های مردمی، اقدامات گسترده‌ای در حوزه جمع‌آوری تبلت‌ها صورت گیرد و کمک به دختران مناطق محروم و نیازمند در این حوزه بیشتر باشد.

وی افزود: بودجه خاصی برای تهیه تبلت در سال جاری اختصاص پیدا نکرد اما امید است که در سال آینده به این موضوع بودجه تعلق گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه زنان گفت: گسترش آموزش مجازی یک فرصت مناسب برای افراد بازمانده از تحصیل است که پیش از این امکان رفتن به مدرسه را نداشتند اما درحال حاضر دانش‌آموزان به ویژه دختران در مناطق محروم می‌توانند با استفاده از ابزار هوشمند به تحصیل خود ادامه دهند.

مینایی‌پور با بیان اینکه آموزش مجازی می‌تواند راهی برای تحقق عدالت آموزشی باشد، ادامه داد: هرچند که هنوز آمار تحصیل دانش آموزان در دوران شیوع ویروس کرونا مشخص نشده است اما پیش‌بینی می‌شود که وضعیت برای دختران بازمانده از تحصیل بهتر از پیش باشد و دختران دوره متوسطه دوم حتی مناطق محروم هم افت تحصیلی چندانی نداشته باشند.

وی عنوان کرد: گسترش آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا را باید به فال نیک گرفت چراکه افرادی که امکان رفتن به مدرسه را نداشتند، با آموزش مجازی امکان ادامه تحصیل برای آنها میسر شد.

وزارت آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تداوم آموزش را بار راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی و کوچ دانش آموزان به فضای مجازی از جمله شبکه شاد دنبال کرد.

پس از این موضوع به گفته مسوولان آموزش و پرورش ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی و ۳۰ درصد دانش آموزان عادی از داشتن تبلت و ابزار هوشمند ارتباطی محروم بودند که به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش به واسطه اطلس یادگیری درصدد شناسایی نیازهای آموزشی دانش‌آموزان برآمد.

هرچند که مسوولان آموزش و پرورش به واسطه اطلس یادگیری دانش آموزان محروم را شناسایی کردند و محتوای لازم برای آموزش و یادگیری را در اختیار آنها قرار دادند اما تهیه تبلت را هم به منظور برقراری عدالت آموزشی در دستور کار قرار داده اند.

وزارت آموزش و پرورش با راه‌اندازی طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس درس) ۱۷۰ هزار تبلت برای آموزش مجازی دانش آموزان نیازمند تهیه کرد که بیشترین تبلت‌های اهدایی به این دانش آموزان از استان خوزستان جمع آوری شده است.

آموزش مطالعات زنان به ۴۰۰ نفر در حوزه سیاستگذاری

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه زنان همچنین درباره برگزاری دوره مطالعات زنان در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: آموزش مجازی این امکان را مهیا کرد تا وزارتخانه بتواند برای ۴۰۰ نفر از سیاستگذاران آموزش و پرورش در سراسر کشور دوره مطالعات زنان برگزار کند.

مینایی‌پور افزود: وزارت آموزش و پرورش حساس‌ترین نهاد نسبت به موضوع جنسیت است، به طور مثال شرایط کلاس‌های درس به دو گروه دخترانه و پسرانه تقسیم می‌شود یا معلمان دختران و پسران تفکیک می‌شوند؛ بنابراین از تمام معاونت‌ها درخواست شده که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و گزارش شاخص‌های عدالت جنسیتی از آنها خواسته می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو سیاستگذاران در حوزه‌های مختلف باید دانش مطالعات زنان را به درستی بیاموزند، وزارت آموزش و پرورش سال گذشته با توجه به امکانات موجود توانست چهار دوره مطالعات زنان را برای مشاوران شهر و شهرستان‌های تهران برگزار کند که امسال با توجه به گسترش آموزش مجازی این امر در سراسر کشور اجرایی شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از پایان دوره مطالعات زنان از افراد شرکت کننده آزمون گرفته می‌شود و این کلاس‌ها به عنوان دوره ضمن خدمت محسوب می‌شوند که حتی اگر ۵۰ درصد هم اثرگذار باشد، باز هم نتایج مطلوبی از این موضوع حاصل می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا