ساخت پارچه های پشمی خود تمیزشونده در واحد علوم و تحقیقات

 امیر بهزادنیا دانش آموخته دکترای نساجی این واحد دانشگاهی در رابطه با طرح تحقیقاتی خود گفت: کالای پشمی به دلیل ساختار پروتئینی منبع بسیار مناسبی جهت رشد میکرو ارگانیزم های بیماری زا و حساس در برابر قلیا و نور خورشید است و از نظر استحکام نیز محدودیت دارد.وی افزود: این تحقیق با هدف عملیات تکمیل ویژه جهت بهبود خواص کالای پشمی مانند افزایش فعالیت خود تمیز شوندگی، ضدباکتری – ضدقارچی و مقاومت اسیدی و قلیایی آن انجام شده است.

بهزادنیا یادآور شد: ایجاد یک پوشش یکنواخت نانوکامپوزیتی از جنس اکسید روی – نیتروژن-نقره (N-Ag/ZnO) روی پارچه نیز در این تحقیق دنبال شد. وی ادامه داد: طبق نتایج، عمل دهی نمونه پارچه پشمی با مقادیر بهینه نانو کامپوزیت شانه عسل مانند N-Ag/ZnO سبب بهبود خواص بیولوژیکی، مکانیکی و آبدوستی پارچه می شود و تأخیر شعله وری، افزایش درجه سفیدی، کاهش حلالیت قلیایی و اسیدی بدون ایجاد سمیت سلولی از دیگر فواید استفاده از این نانوکامپوزیت در ساخت نمونه هاست.

بهزادنیا با بیان اینکه در فرآیند تکمیل این پارچه ها از حمام فراصوت استفاده شده است، خاطرنشان کرد: این عمل منجر به تک مرحله ای شدن فرآیند در دمای کم و کوتاه شدن زمان فرآیند می شود و همچنین امواج فراصوت سبب توزیع یکنواخت بارگذاری همزمان نقره و نیتروژن روی سطح نانو ذرات اکسید روی شده است که در نهایت با عمل دهی پارچه پشمی با این نانوکامپوزیت و به روش بیان شده، خواص چندگانه ذکر شده روی محصول نهایی ایجاد می شود.

این محقق واحد علوم و تحقیقات، به کاربردهای نتایج این طرح در صنایع نساجی، پلیمر، سرامیک، پزشکی و نظامی اشاره کرد. امیر بهزادنیا دانش آموخته دکترای نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر مجید منتظر عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر مهناز محمودی راد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انجام این طرح همکاری داشته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا