روزجهانی نهنگ

  •  روزجهانی نهنگ

امروز روز جهانی نهنگ است. روز جهانی نهنگ رویدادی ست که نخستین بار در سال ۱۹۸۰ در مائوئی هاوایی به منظور بالا بردن سطح آگاهی جامعه و حفاظت از این موجودات شکوهمند و زیستگاهشان شروع شد.نهنگ که به آن وال  یا بالِن نیز گفته می‌شود، جانوری جفت‌دار از پستانداران دریایی متعلق به بوم‌سازگان آبی است که پراکندگی بالایی دارد. نهنگ‌ها به‌صورت غیررسمی، در زیرگروه آب‌بازسانان قرار می‌گیرند و به همراه دلفین‌ها و گرازماهی‌ها در گروه جفت‌سم‌سانان قرار دارند.
نزدیک‌ترین پستاندار زنده به خانواده این جانوران، اسب آبی است که نزدیک به ۴۰ میلیون سال پیش از آن‌ها جدا شده‌است. نهنگ‌ها دارای دو راسته اصلی‌اند: نهنگان بی‌دندان و نهنگان دندان‌دار. گمان می‌رود که این دو گروه، ۳۴ میلیون سال پیش از یکدیگر جدا شده باشند. در حال حاضر هشت تیره از نهنگ‌هاروی کره زمین زندگی می‌کنند: بزرگ‌باله‌ایان، نهنگ شکار، نهنگ‌ددان، تک‌دندانان، شاه‌نهنگیان، نهنگ‌منقاریان، نهنگ خاکستری و کوچک‌عنبریان.

  • تأسيس كتابخانه هاروارد

كتابخانه بزرگ هاروارد از كتابخانه ‏هاي بزرگ جهان در 16 فوريه 1638م توسط جان هاروارد تأسيس شد و او هنگام مرگ نيز املاك و دارايي خود را براي كتابخانه و مدرسه خويش اختصاص داد. امروزه اين مدرسه به عنوان دانشگاه هاروارد، يكي از بزرگ‏ترين دانشگاه‏هاي جهان به حساب مي‏آيد و كتابخانه آن نيز با دراختيار داشتن بيش از 8 ميليون كتاب بزرگ‏ترين كتابخانه دانشگاهي به شمار مي‏رود.

  • تولد صادق هدایت

صادق هدایت متولد ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ بود. وی داستان‌نویس، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را همراهِ محمدعلی جمال‌زاده و بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.او  ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ درگذشت.
هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و نیز، روشنفکری برجسته بود. بسیاری از پژوهشگران، رمانِ بوف کور او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند. هرچند شهرت عام هدایت در نویسندگی است، امّا آثاری از نویسندگانی بزرگ مانندِ ژان پل سارتر و فرانتس کافکا و آنتون چخوف را نیز ترجمه کرده‌است.

  •  درگذشت عماد خراسانی

عمادالدین حسنی برقعی، معروف به عماد خراسانی متولد بهار ۱۳۰۰ بود.وی شاعر غزل‌سرا و قصیده‌سرای مشهور خراسانی است و از نام‌آوران شعر و غزل معاصر ایران به‌شمار می‌آید.او  ۲۸ بهمن ۱۳۸۲درگذشت.

  • درگذشت سید مجتبی آقابزرگ علوی

سید مجتبی آقابزرگ علوی  متولد ۱۳ بهمن ۱۲۸۳ درتهران بود.وی شهرت‌یافته به آقا بزرگ علوی و بزرگ علوی نویسنده واقع‌گرا، سیاست‌مدار چپ‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی ایرانی بود که بیش از چهار دهه از نیمه دوم سده بیستم را در آلمان زیست و به ترجمه، نقد و فرهنگ‌نامه‌نویسی نیز پرداخت. او را همراه صادق هدایت و صادق چوبک، پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.وی ۲۸ بهمن ۱۳۷۵ در برلین گذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا