شروع فاز یک مطالعات انسانی واکسن کرونا ۵ شرکت دانش بنیان

دکتر مصطفی قانعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص روند تولید واکسن کرونا در ایران توضیح داد: علاوه بر واکسن های کرونا که در سازمان های دولتی از قبیل رازی و ستاد اجرایی  فرمان امام (ره) در حال اجرا هستند، شرکت های دانش بنیان خصوصی نیز در این فعالیت های خود را شروع کرده اند و یک کار مشترک با کشور کوبا نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: واکسن مشترک ایران با کوبا که در حال انجام تحقیقات پیش از فاز تست انسانی قرار دارد، زودتر از اسفند ماه امسال وارد کشور نمی شود؛ تولید مشترک واکسن ایران و کوبا چندین ماه طول خواهد کشید. در خصوص این کار مشترک ابتدا فاز سه تست انسانی با ایران شروع می شود و به تدریج انتقال فناوری آن صورت می گیرد.

قانعی در خصوص پروژه های در حال انجام برای تولید واکسن کرونا در ایران گفت: واکسن داخلی کرونا که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با همکاری شرکت شفافارمد در حال انجام است، انتظار می رود تا پایان اسفند فاز یک تست انسانی آن تمام شده و وارد فاز ۲ و ۳ شود. تست انسانی فاز یک واکسن «ایران کوو رازی» نیز در هفته جاری شروع شود و به ترتیب واکسن «میلاد نور» وابسته به وزارت دفاع و بعد نیز فاز یک انسانی واکسن «ام آر ان» شرکت دانش بنیان خصوصی شروع می شود.

وی تاکید کرد: فاز یک مطالعات انسانی واکسن «کوو ایران برکت» در اسفند ماه تمام می‌شود و فاز یک مطالعات انسانی واکسن کرونا پنج شرکت دانش بنیان شروع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بر روی سه داوطلب آغاز شد.

۵۶ داوطلب در مرحله اول تست انسانی این واکسن حضور دارند که از مجموع ۵۶ داوطلب فاز اول مطالعه بالینی این واکسن تاکنون ۳۵ داوطلب تزریق دوم واکسن کرونا را دریافت کردند و تا آخر هفته جاری تزریق برای ۲۱ نفر باقیمانده انجام می‌شود.

۲ هفته بعد از آخرین تزریق دوم داوطلبان، آخرین نمونه گیری خون آنها انجام می شود که با انجام این کار، مطالعات مرحله اول تست انسانی واکسن کرونا در نیمه اسفندماه پایان می یابد و پس از آن نتایج مطالعه فاز یک به سازمان غذا و دارو ارسال می شود.

براساس برنامه ریزی های انجام شده در صورت تایید نتایج  فاز اول و پروتکل فاز بعدی تا پایان اردیبهشت سال آینده نتایج فاز دوم مطالعه به پایان می رسد. قرار است فازهای دوم و سوم این مطالعه بالینی همزمان آغاز شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا