روز جهانی حمایت از کودکان سرطانی

  • روز جهانی حمایت از کودکان سرطانی

15 فوریه به عنوان روز جهانی حمایت از«کودکان مبتلا به سرطان» نام‌گذاری شده است. این رویداد بهانه‌ای شده است تا برای آنکه موسسات و مردم حمایت خود را از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آن‌ها ابراز دارند و همچنین تلاش‌هایی در جهت آگاه سازی مبتلایان، خانواده‌ها و سایرین صورت بپذیرد.هرساله بالغ بر 150،000 کودک مبتلا به سرطان شناخته می‌شوند و این بیماری مرزهای تمامی دنیا را درهم نوردیده و مختص به منطقه یا کشور خاصی نیست و روی زندگی خانواده‌ها و جوامع بی‌شماری تاثیر گذاشته است.

  •   روز جهانی داستان کوتاه

 27بهمن ماه مصادف با 15فوریه روز جهانی داستان کوتاه نام گرفته است.داستان کوتاه گونه‌ای از ادبیات داستانی است که نسبت به رمان یا داستان بلند حجم بسیار کم‌تری دارد و نویسنده در آن برشی از زندگی یا حوادث را می‌نویسد درحالی که در داستان بلند یا رمان، نویسنده به جنبه‌های مختلف زندگی یک یا چند شخصیت می‌پردازد و دستش برای استفاده از کلمات باز است.

به همین دلیل ایجاز در داستان کوتاه مهم است و نویسنده نباید به موارد حاشیه‌ای بپردازد.تاریخ داستان‌نویسی فقط به کمتر از چهار قرن پیش می‌رسد. رمان‌نویسی به شیوه کلاسیک و امروزی آن اوایل قرن هفدهم و با رمان معروف دن کیشوت اثر میگل د سروانتس زاییده شد. داستان کوتاه گذشته کوتاه‌تری نسبت به رمان‌نویسی دارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم خلق شدند.

  •  تولد گالیلئو گالیله

گالیلئو گالیله  متولد ۱۵ فوریه ۱۵۶۴بود.وی دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی در سده‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی بود. گالیله در فیزیک، نجوم، ریاضیات و فلسفه علم تبحر داشت و یکی از پایه‌گذاران تحول علمی و گذار به دوران دانش نوین بود.وی ۸ ژانویهٔ ۱۶۴۲درگذشت.

  •  درگذشت رابرت آدلر

رابرت آدلر دانشمند و مخترع آمریکایی اتریشی تبار که مهم‌ترین اختراعش کنترل از راه دور تلویزیون است.وی ۴ دسامبر ۱۹۱۳ در وین متولد شد. او زمانی که ۲۴ سال داشت (۱۹۳۷ میلادی) مدرک دکتری فیزیکش را از دانشگاه وین دریافت کرد.  از آدلر بیش از ۱۸۰ اختراع و انتشار ۴۵ مقاله باقی مانده‌است. در سال ۱۹۸۰ مدال افتخاری ادیسون را دریافت کرد.  او در ۱۵ فوریه سال ۲۰۰۷ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

  •  درگذشت ریچارد فیلیپس فاینمن

ریچارد فیلیپس فاینمن متولد ۱۱ مه ۱۹۱۸، نیویورک بود. وی از تأثیرگذارترین فیزیکدان‌های آمریکایی قرن بیستم بود. او در گسترش نظریه الکترودینامیک کوانتومی سهم مهمی داشت و از دانشمندان پروژه منهتن، پروژه‌ای که به ساخت نخستین بمب اتمی انجامید بود. بعدها او یکی از اعضای کمیسیون راجرز بود که از سوی رئیس جمهور ایالات متحده وظیفه بررسی واقعه انفجار فضاپیمای چلنجر را بر عهده داشت.

در سال ۱۹۶۵، فاینمن به دلیل پژوهش‌هایش در زمینه الکترودینامیک کوانتومی، جایزه نوبل فیزیک را به همراه جولیان شووینگر و سین‌ایترو تومونوجا دریافت کرد.او ۱۵ فوریه ۱۹۸۸، کالیفرنیا درگذشت.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا