مجوز برای راه‌اندازی پیام رسان اجتماعی تنها تا ۳۰ بهمن صادر می‌شود

«ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مردادماه سال جاری از ابلاغ سند سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی خبر داده بود و حالا رگولاتوری در راستای صحبت‌های او ابلاغیه‌ای برای متقاضیان مجوز پیام رسان‌ها منتشر ساخته است.

فیروز آبادی در خصوص اهداف این سند گفته بود که: «مرکز ملی فضای مجازی با اهداف استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از تحولات پرشتاب عرصه فضای مجازی»، «انتظام‌بخشی و مدیریت ابعاد و مسائل نوپدید این فضا، تضمین حفاظت حداکثری از حقوق کسب‌وکارها و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب‌وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی در صدد تدوین سازوکاری برآمد که علاوه بر حمایت از رقابت و مقابله با شکل‌گیری انحصار در بازار سکوهای فضای مجازی و کاهش موانع ورود کسب‌‏و کارهای نوپا به بازار سکوها، ارتقاء کیفیت و مطلوبیت خدمات ارائه‌شده به کاربران را نیز مدنظر قرار دهد.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی همچنین گفته بود پس از مطالعات چالش‌ها و منازعات شکل گرفته در داخل کشور بین بازیگران مختلف در حوزه‌های گوناگون این سند تدوین شده است. او این سند را این سند را همراستا با اقدامات اخیر کمیته ضد انحصار کنگره آمریکا دانسته بود و تاکید کرده بود این اقدامات یک فعالیت جهانی است. ناگفته نماند «هادی سجادی» دبیر کمیسیون عالی تنظیم مقررات در مرکز ملی فضای مجازی نیز اعلام کرده بود  این سند با هدف تقویت فضای رقابتی، رفع انحصارهای موجود، جلوگیری از ایجاد انحصارهای جدید و ممانعت از ارتکاب اعمال ضدرقابتی توسط سکوهای فعال در فضای مجازی کشور تدوین شده است.

در این راستا و تبیین این سند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده متقاضیان دریافت مجوز پیام رسان‌ اجتماعی تا پایان ماه جاری فرصت دارند. متن این بیانیه به این شرح است:

    «در راستای اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی درخصوص سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، متقاضیان دریافت مجوز پیام‌رسان اجتماعی تا ۳۰ بهمن سال جاری مهلت دارند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس www.cra.ir در بخش خدمات الکترونیک، سامانه ثبت اطلاعات پیام‌رسان، برای ثبت‌نام اقدام کنند.»

رگولاتوری اعلام کرده بر اساس مصوبه جلسات شماره ۳۶ الی ۴۰ شورای عالی فضای مجازی، در خصوص صدور مجوز فعالیت پیام رسان های اجتماعی، دارنده شناسه ثبت می‌تواند نسبت به برقراری ارتباطات عمومی و غیرعمومی و ارائه خدمات جانبی بر اساس الزامات و مقررات اعلامی این سازمان، در قالب پیام رسان های اجتماعی، با رعایت قوانین و مقررات کشور و از طریق شبکه ارتباطی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت یا سیار اقدام کند.

گفتنیست صدور این مجوز هیچ هزینه‌ای برای متقاضیان در بر نخواهد داشت و مدت زمان رسیدگی به این درخواست حداکثر ۴۵ روز است. همچنین شایان ذکر است شناسه ‏ثبت عبارت است از شماره‏ای که پس از ثبت‌‏نام در پنجره واحد، جهت ارائه خدمات فوق برای متقاضی واجد شرایط بر اساس الزامات و مقررات مربوطه، صادر می‏‌شود.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا