خسارت پنج میلیاردی هر فرد کشته شده در تصادفات رانندگی

 سرهنگ سیروس حسن زاده، رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا در گفتگو با سیناپرس درباره  سومین جشنواره ملی «اختراعات، ابتکارات و ایده های ترافیکی» که درنیمه اول اردیبهشت ماه 1400 برگزار می شود، گفت: سومین جشنواره ملی اختراعات، ابتکارات و ایده های ترافیکی،با هدف شناسایی استعدادهای حوزه ترافیک، فراهم آوردن بستر همکاری های علمی، ترویج و گسترش فرهنگ انضباط ترافیکی، ارج نهادن به مبتکرین حوزه ترافیک، ارتقای کیفی خدمات ترافیکی به مردم، ارتقای ایمنی کاربران راه و ارتقای ایمنی راه و وسیله نقلیه برگزار می شود.

وی افزود: از دیگر اهداف این جشنواره شکل گیری یک بستر همکاری میان پلیس راهور ناجا با دنیای علم و فناوری است زیرا در شرایط فعلی پلیس راهور ناجا در این حوزه پیشرو است و استقبال زیادی از آن می کند. همانگونه که اشاره شد،  پلیس راهور ناجا قصد دارد در بستر این جشنواره ارتباط مستقیمی با ایده پردازان و صاحبان فناوری برقرار کند تا  در خلال این جشنواره ایده هایشان را به صورت مستقیم به دست ما برسانند. 

حسن زاده  درادامه اظهار کرد: راه، انسان و وسیله نقلیه مهمترین اضلاع در بحث تصادفات هستند. گفتنی است، سالانه درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کشور از راه همین تصادفات از بین می رود و به طور متوسط هر فردی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهد، بالغ بر پنج میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور خسارت وارد می کند؛ گفتنی است، این هزینه برای افرادی که در اثر تصادفات مجروح می شوند بیشتر خواهد بود.  

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا همچنین خاطرنشان کرد: وقتی انسانی متولد می شود ، کشور برای اینکه این فرد به عضو فعال جامعه تبدیل شود، هزینه های زیادی را متحمل شده و سرمایه گذاری هایی میکند؛ حال اگر فرد در اثر تصادفات رانندگی فوت کند  یا دچار جراحاتی شود، به طور طبیعی هزینه چند برابری نیز به کشور تحمیل می گردد.

وی هدف کلی از توجه پلیس راهور ناجا به دنیای فناوری های نوین در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی را ارتقای ایمنی سه ضلع گفته شده دانست و گفت: از آنجایی که بحث ارتقای ایمنی راه، وسایل نقلیه و انسان اهمیت زیادی دارد و این سه ضلع تصادفات هم به شمار می روند؛ بنابراین هر چقدر این سه مورد به لحاظ ایمنی تقویت شوند، تصادفات کمتری رخ می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا گفت: برای پیشگیری از خسارات سنگین تصادفات به عزم ملی نیاز است؛ دراین راستا نیز دستگاه های زیادی در دولت می توانند نقش آفرینی کنند؛ به همین دلیل از چند سال گذشته  بر آن شدیم تا با برگزاری جشنواره های متنوع همکاری میان پلیس و این سازمان ها بیشتر شود. 

وی در ادامه درباره همکاری پلیس راهور ناجا با دانشگاه های صنعتی گفت: نزدیک به سه ماه گذشته با دانشگاه صنعتی شریف و خواجه نصیر یک تفاهم نامه همکاری در حوزه کاربرد فناوری های نوین در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی امضا کردیم که هدف از عقد این تفاهم نامه ها همکاری و ارتباط مستقیم با صاحبان فناوری و نوآوری ها بوده است.

به اعتقاد من  پلیس راهور ناجا باید یک میز اختصاصی در این زمینه داشته باشد. به عبارت دیگر ما باید دارای یک ارتباط تقویت شده با مراکز دیگر باشیم تا بتوانیم ایفای نقش کنیم و هدف این است که  فاصله میان ایده و اجرا و دردسترس قرار گرفتن آن ایده کاهش پیدا کند.

حسن زاده در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع فناوری های نوین در جشنواره گفت: فناوری های نوین اهمیت زیادی در بحث تحول سیستمی دارند، به همین دلیل ما باید در مسیر هوشمندسازی قرار بگیریم. با توجه به اینکه 236 هزار کیلومتر جاده در کشور داریم، باید با استفاده از فناوری ها در بحث امنیت از آن ها استفاده کرد؛ بنابراین ما در بحث مکانیک، مکاترونیک، هوا فضا، بالن، پهپاد  و صنایع مبتنی بر هوش مصنوعی در این جشنواره ایده هایی دریافت کردیم. همچنین در بحث تجهیزات کنترل ترافیک هم پذیرای ایده ها و طرح های همه شرکت کنندگان هستیم.

وی درباره بهره گیری از فناوری ها و مطالعات انجام شده در سراسر دنیا گفت: همواره در این زمینه مطالعات تطبیقی وجود داشته است و ما در مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا از فناوری هایی که در کشورهای دیگر به کار گرفته یمی شود نیز غافل نیستیم و آنها را رصد می کنیم. همچنین این نکته که بومی سازی این فناوری ها از اهمیت به سزایی برخوردار است نیز نباید غافل شویم.

رییس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا افزود: ما باید در داخل کشور از فناوری های بومی بهره بگیریم. البته در شهرهای بزرگ مانند تهران برخی چهار راه ها هوشمند هستند ؛ اما باید بیشتر از اینها از هوش مصنوعی بهره برده و به سمت رویکردها و راهکارهای مبتنی بر فناوری های نوین برویم تا ارتباط پلیس با مردم کمتر شود و به همین میزان مردم ملزم به رعایت قوانین شوند.  

جاده بخشنده برای انسان

وی تاکید کرد: از آنجایی بیشترین تصادفات بر محوریت انسان است، بنابراین بیشترین نقش را، این ضلع دارد. حال برای کاهش این نقش باید از فناوری ها در خودرو و حتی راه و جاده کمک گرفت. در این میان عبارت «جاده بخشنده» را باید مدنظر قرار داد.

حسن زاده در توضیح عبارت «جاده بخشنده» افزود: از آنجایی که انسان عنصر خطاکاری است، خودرو و جاده باید تا حدی این نقص را بر طرف کنند؛ برای مثال وقتی انسان در طول رانندگی خوابش گرفت باید خودرو و جاده به گونه باشد که ضریب تصادفات به کمترین میزان خود برسد.

لازم به یادآوری است، سومین دوره از جشنواره ملی «اختراعات، ابتکارات و ایده های ترافیکی» در نیمه اول اردیبهشت برگزار می شود و علاقه مندان تا پایان فروردین1400 ماه فرصت دارند آثار خود را  طبق محورهای این جشنواره به ادرس trahvar@police.ir  ارسال کنند. 

 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا